Definitieve versie parkeer- en circulatieplan goedgekeurd: dit is wat je mag verwachten...
zwevegemIn de gemeenteraadszitting van maandagavond hebben alle partijen het nieuwe parkeer- en circulatieplan goedgekeurd. Opvallend daarin is de fietszone in het centrum en het feit dat alle schoolomgevingen in het centrum worden aangepakt. Over het invoeren van een blauwe zone wordt nog geen beslissing genomen.
Delen per e-mail
“De N391 is intussen voltooid, waardoor we het verkeer maximaal via de ring rond Zwevegem kunnen omleiden”, zegt schepen van Mobiliteit Marc Desloovere (Samen). “Verplaatsingen met de fiets kunnen voortaan ook veiliger via het Guldenspoorpad, nu de missing link tussen de Otegemstraat en de Deerlijkstraat is gerealiseerd.”
Begin vorige maand werd een nieuw parkeer- en circulatieplan voorgesteld. Bewoners kregen de kans opmerkingen te formuleren, en daar werd zo veel mogelijk rekening mee gehouden in het uiteindelijke parkeer- en circulatieplan dat aan de gemeenteraad werd voorgelegd.
“Dit plan moet zorgen voor veiliger schoolomgevingen, minder zwaar verkeer in het centrum, een betere bereikbaarheid en een aangename openbare ruimte waar de fietser op kop staat”, zegt Desloovere.
Een fietszone
Het plan voorziet een fietszone over het volledige centrum, waarbij alle schoolomgevingen met elkaar verbonden worden. De fietszone situeert zich in volgende straten: de Otegemstraat (tussen kerk en kruispunt Blokkestraat), de Kortrijkstraat (vanaf kerk tot Kwadepoelstraat), de Harelbeekstraat (vanaf kerk tot rotonde Bekaertstraat), de Vande Vennestraat (inclusief doorsteek Kortrijkstraat), de Kerkhofstraat, het Th. Toyeplein, de Deerlijkstraat (vanaf Th. Toyeplein tot kruispunt Blokkestraat), de Bekaertstraat (vanaf Otegemstraat tot rotonde Harelbeekstraat), de St-Niklaasstraat, de St-Amandstraat (inclusief doorsteek Otegemstraat), de nieuw aan te leggen weg en parking langs begraafplaats centrum en bibliotheek, het Leanderhof, het Sportcentrum, de Kouterstraat, de Hendrik Consciencestraat, de Hugo Verrrieststraat, de Albrecht Rodenbachstraat en de Peter Benoitstraat.
“Daarnaast worden een aantal straten éénrichtingverkeer” vervolgt Desloovere, “Dit wordt onder andere zo in het bovenste deel van de St-Niklaasstraat, de St-Amandstraat en de Harelbeekstraat. Deze laatste gaat echter pas in na de herinrichting van de Kortrijkstraat.”
Kruispunten
Verder wordt ook een aantal kruispunten gewijzigd. “Zo wordt de verbinding Kortrijkstraat – Otegemstraat na de herinrichting de voorrangsweg. Verkeer komende vanuit de Avelgemstraat zal dus moeten stoppen ter hoogte van de Otegemstraat. Om te vermijden dat de Lindelaan een sluipweg wordt, zullen wij een verkeerstechnische ingreep ter hoogte van de Kwadepoelstraat realiseren. Dit zal gebeuren in overleg met de omliggende bewoners. Verder zal het niet meer mogelijk zijn om vanuit de Guido Gezellestraat de Avelgemstraat op te rijden. Dit is al langer een gevaarlijk kruispunt. Tot slot wordt ook een ingreep voorzien in het bovenste deel van de Blokkestraat, zodat zwaar verkeer niet meer door kan rijden naar de Otegemstraat. Dit stukje straat zullen wij herinrichten met voldoende brede voetpaden en volwaardige parkeerstroken.”
Blauwe zone
Over de blauwe zone wordt nog niets beslist. “Met dit plan wordt de Otegemstraat en bij uitbreiding het totale centrum terug opgewaardeerd, ook voor de handelaars”, zegt schepen Raf Deprez (CD&V). “Over de vraag of we de blauwe zone al dan niet behouden, inkrimpen of parkeerstroken voor kortparkeren voorzien, wordt nu nog geen beslissing genomen. Gezien de coronamaatregelen is de situatie op vandaag niet representatief om hierin beslissingen te nemen. Wij gaan dit permanent evalueren en zien hoe de parkeerdruk in de toekomst wijzigt.”
Deelmobiliteit
Tot slot zet het college ook in op ‘deelmobiliteit’, met deelfietsen, deelsteps, fietsstallingen, deelwagens en meer mobipunten.
Timing
“Met de goedkeuring in de gemeenteraad kunnen onze diensten aan het werk”, zegt Doutreluingne. “Wij voorzien de start van de uitrol van de fietszone en het éénrichtingsverkeer in december 2020 - januari 2021, samen met een communicatiecampagne naar de bevolking toe. In het voorjaar 2021 zullen de schoolomgevingen in het centrum worden opgewaardeerd. In het najaar van 2021 gaan wij onze deelmobiliteit en signalisatie voor het langparkeren invoeren om tot slot een evaluatiemoment van alle genomen maatregelen te houden eind 2021”.
Oppositie
De oppositie was vrij positief in de gemeenteraadszitting. “We hebben in het participatietraject een aantal opmerkingen overgemaakt aan het CBS en we vinden daar heel wat zaken van terug in het voorgestelde plan”, zegt Yves De Bosscher (Groen). “Een plan dat ruimte maakt voor fietsers is voor Groen een goed plan.”
N-VA Zwevegem keurde dit punt gisteren op de gemeenteraad mee goed, maar vraagt rekening te houden met enkele bemerkingen”, aldus N-VA fractieleider Wim Monteyne. “zo vinden we de fietszone te groot om effectief te zijn. We vragen ons luidop af of de fietszone in een lange rechte straat zoals de Otegemstraat wel gerespecteerd zal worden. Een variabele zone 30 zou hier een alternatief kunnen zijn. Daarnaast vragen we kus en weg-zones in alle schoolomgevingen.”
N-VA Zwevegem vraagt om metingen uit te voeren voor en na, zodat er een duidelijk beeld is van de gewijzigde verkeersstromen. “Aanpassingen dringen zich op indien er ongewenste effecten (zoals sluipverkeer) opduiken. “We vragen de gemeente expliciet om tijdig te evalueren.”
“En wat met de andere wijken en deelgemeenten?”, gaat Monteyne verder. “Ook voor de mobiliteitsproblemen in de andere wijken en deelgemeenten dringen we met N-VA Zwevegem aan op een duurzame en planmatige visie en aanpak. Denken we bijvoorbeeld aan de situatie op de Kappaert en de doortochten in Otegem en Moen. Kan men hier ook een versnelling hoger schakelen?”
“We vragen tot slot om ook het winkelen in het centrum aantrekkelijk te houden voor mensen van buiten Zwevegem door alle beschikbare parkeerplaatsen (kort en langparkeren) goed aan te duiden.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobs Werken in productie & techniek? Deze profielen zijn gewild
Kijk je in dit nieuwe jaar uit naar een nieuwe baan? Dan maak je een goede kans in productie en techniek. Ondanks de coronacrisis zijn er massaal jobs te vinden in deze elementaire sector. Vacatures raken er ook niet altijd even vlot ingevuld. Jobat.be geeft een overzicht van de meest gevraagde profielen en hoe je je kan heroriënteren. -
Kortrijk Aanvragen voor inname openbaar domein tijdelijk onmogelijk
Wie een aanvraag wil indienen voor de inname van openbaar domein – bijvoorbeeld voor het plaatsen van een stelling, container of verhuiswagen – kan dat niet doen van donderdag 21 tot en met maandag 25 januari. Dat meldt de stad Kortrijk. -
Waregem/Anzegem/Deerlijk/Wielsbeke/Zwevegem/Avelgem/Spiere-Helkijn Vrijwilligers gezocht voor vaccinatiecentra in Waregem en Zwevegem
De Eerstelijnszone Waregem is op zoek naar vrijwilligers die een handje willen toesteken in de vaccinatiecentra in Expo Waregem en de Sint-Pauluszaal in Zwevegem. -
-
Kortrijk/Harelbeke/Kuurne Unizo ondersteunt noodkreet van 125 horecabazen: “We dreigen onze horeca deels te verliezen”
Een oproep van 125 horecabazen om een duidelijk perspectief te krijgen, kan ook op steun van Unizo Zuid-West-Vlaanderen rekenen. “Indien er niet snel een opening komt, dreigen we onze horeca deels te verliezen”, zegt Ann Coussement, co-voorzitter van Unizo Zuid-West-Vlaanderen. -
Sparen Na de tariefverhogingen bij sommige banken: hoe gemakkelijk is het om over te stappen?
KBC kondigde begin deze maand al aan dat ze een aantal van haar tarieven fors optrekt. Ook bij andere banken zijn er belangrijke wijzigingen. Maar wat als u daar als klant niet mee akkoord gaat? Kan u dan gemakkelijk overstappen en is daar ook een kostprijs aan verbonden? Spaargids.be belicht de werking van de (gratis) bankoverstapdienst. -
5 leuke manieren om stress te verminderen
Stress lijkt wel dé ziekte van onze tijd. Heel wat mensen zijn dan ook op zoek naar manieren om hun stressniveau te verlagen. Naast meer sporten en bewegen, blijkt ook creatief zijn een goede uitlaatklep om je stress onder controle te houden. Heb jij je creatieve hobby nog niet gevonden? We geven je graag enkele suggesties mee. -
Waregem Stiefpapa riskeert vijf jaar cel voor misbruik drie kinderen, moeder mee terecht voor schuldig verzuim
Er hangt een 33-jarige man uit Waregem een celstraf van vijf jaar boven het hoofd. Hij wordt verdacht van verkrachting, aanranding en mishandeling van zijn drie stiefkinderen. Ook de moeder van de kinderen staat terecht omdat ze niets deed terwijl ze van het misbruik afwist. “Ik snap het niet en ben volledig onschuldig”, hield de man via de videoconferentieverbinding vol.