Ontdubbeling N42 tussen Oombergen en Wetteren: “Vlaamse regering heeft niets geleerd uit vernietiging bouwvergunning in Herzele”
De Vlaamse regering zette vorige week het licht op groen voor de heraanleg van de N42 tussen Oombergen en de E40 in Wetteren. Maar volgens de vzw Climaxi maakt de Vlaamse overheid dezelfde fout als in het dossier rond de N42 in Herzele. “Die vergunning werd door de Raad voor Vergunningsbetwistingen vernietigd omdat de werken op deze gewestweg als één geheel beschouwd moeten worden. De Vlaamse regering blijft dus zondigen tegen haar eigen voorschriften", zegt Filip De Bodt.
De Vlaamse regering keurde vorige week Het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) goed voor de aanleg van twee extra rijstroken op de N42 tussen Zottegem en Wetteren. Ook vorige week vernietigde de Raad voor Vergunningsbetwistingen (RVVB) de bouwvergunning voor de omleiding van dezelfde weg in Herzele (Sint-Lievens-Esse). De vzw Climaxi stelt vast dat de Vlaamse regering geen rekening wenst te houden met de bezwaren van de RVVB en daarmee het project voor een veiliger N42 opnieuw blindelings hypothekeert.
Eén geheel
“In het arrest, dat er kwam na een procedure van omwonenden in Herzele, zegt de RVVB duidelijk dat de aanleg van de N42 moet bekeken worden als één geheel. In Herzele meende de overheid de verplichting om een milieueffectenrapport (MER) op te stellen, te kunnen omzeilen door te stellen dat het slechts om 3 kilometer weg ging. De RVVB ging daar niet mee akkoord en wees er op dat de overheid steeds zelf spreekt over een nieuwe autoweg tussen de E40 en Wallonië via Wetteren, Zottegem, Herzele en Geraardsbergen. De RVVB beschouwt de heraanleg van de N42 dus, net als elke logisch denkende burger, als één groot samenhangend project", stelt Filip De Bodt.
Economische welvaart
Climaxi pleit al jaren voor een visie op de toekomst van de volledige weg. Elke verdere ontwikkeling van de N42 botst op een trechter in Geraardsbergen en de verzadiging van de N42. “Op basis daarvan lijkt het logisch een maatschappelijk gedragen alternatief voor te dragen dat met brede steun kan gerealiseerd worden. Vlaanderen bleef op dat vlak hangen in de strategie van de jaren zeventig: overal beton storten vanuit het (verkeerde) idee dat dit economische welvaart met zich mee zal brengen. Wat de N42 betreft denkt men dan aan vier rijstroken van Wetteren tot Zottegem en een omleiding in Herzele. De geplande omleiding in Geraardsbergen werd geschrapt. Het grootste aantal ongevallen vindt daar plaats, met name op de Astridlaan en de Grote Weg. Om een of andere duistere reden heft de Vlaamse regering op alle verbindingswegen tol, behalve op de N42. Daardoor trekt de weg ook nog eens een grote hoeveelheid zwaar verkeer aan. Het is alsof de Vlaamse overheid dit argument wil gebruiken om haar plannen door te drijven", gaat De Bodt verder.
Elke inwoner die dit plan in twijfel trekt, heeft een grote kans om het te laten vernietigen
Dwarsbomen
Door de goedkeuring van het plan torpedeert de Vlaamse regering eens te meer haar voornemen om de N42 snel om te bouwen en veiliger te maken. “Ze blijft tegen beter weten in beslissingen nemen die indruisen tegen de juridische realiteit. Ook nu weer wordt een deelvergunning aangevraagd voor een stuk weg in plaats van voor een volledige herinrichting. De voorbije week zagen we politici de beslissing van de minister toejuichen. In één ruk voegden ze er aan toe “iedereen op te roepen om te stoppen met het dwarsbomen van de plannen. Climaxi denkt dat elke inwoner die dit GRUP in twijfel trekt opnieuw een grote kans heeft om het te kunnen vernietigen. Mensen die onteigend worden of een (f)autostrade voor de deur krijgen oproepen om daar lijdzaam op toe te kijken is wel erg hilarisch. Daarnaast stellen we ook vast de het milieurapport dat bij dit plan hoort alweer zeer onvolledig is”, besluit De Bodt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Herzele
Herzeelse dichter wint juryprijs Gedichtenwedstrijd Route42
Huguette Damiaens heeft de juryprijs van de Gedichtenwedstrijd van de bibliotheken van Route42 gewonnen. De publieksprijs ging naar Jo van Driessche uit Lierde. -
Zwalm
Werken Lindestraat-Biesstraat in Nederzwalm
Fluvius zal van 13 februari tot en met 24 februari werken uitvoeren in de Lindestraat ter hoogte van het kruispunt met de Biesstraat in Nederzwalm. -
Zottegem
Kleuteropendeurdag in BS Bevegem
GO! Basisschool Graaf van Egmont Bevegem houdt op zondag 12 februari een kleuteropendeurdag voor ouders van nieuwe kleuters en peuters van geboortejaar 2021. -
-
Mijntelco
Bel jij ook niet meer met de vaste lijn? Waarom betaal je er dan nog voor?
Heb je nog een vast nummer? Dan ben je in België in de minderheid. De vaste lijn schrappen, kan best wat opleveren, terwijl je nauwelijks aan comfort of bereikbaarheid inboet. Mijntelco.be zet de feiten op een rij. -
Independer
Skivakantie: hier zijn winterbanden (en sneeuwkettingen) verplicht
Heel wat Belgen gaan binnenkort weer met de auto op skivakantie. Maar ben je in orde met je winterbanden in de landen waar ze verplicht zijn? En hoe bevestig je sneeuwkettingen? Independer.be geeft een handig overzicht. -
Sint-Lievens-Houtem
Gemeente maakt bushaltes toegankelijk voor minder mobielen
Sint-Lievens-Houtem beschikt sinds kort over twee toegankelijke bushaltes voor minder mobiele personen. -
HLN Shop
Met deze onklopbare machine haal je de beste keukenhulp in huis
Heb je een groot hart voor koken, is de kans reëel dat je keuken al snel te klein wordt. Om je volledig te kunnen uitleven achter je potten en pannen, verwelkom je immers graag een gamma hulpmiddelen, zoals een blender, mixer, fruitpers… Wil je geen hele keukenwand opofferen aan deze machines, kan je gelukkig een heleboel functies verenigen in één toestel: de keukenrobot. HLN Shop bekijkt deze onmisbare sidekick voor (hobby)chefs van dichterbij.