De renovatie van de oude jongensschool in de Leegstraat kan eindelijk van start gaan.
Volledig scherm
De renovatie van de oude jongensschool in de Leegstraat kan eindelijk van start gaan. © Foto Vereecke

Vlaams geld voor renovatie oude jongensschool in Leegstraat: “Monument wordt opnieuw essentiële schakel van scholencampus”

ZelzateVlaanderen voorziet 383.000 euro voor de renovatie van de voorbouw van de voormalige gemeentelijke jongensschool in de Leegstraat. Het gebouw wordt geïntegreerd in de site van het huidige gemeenschapsonderwijs.

  1. De Kijk van Kurt: “Vaarwel wandelbusjes, tot nooit meer”
    Gent

    De Kijk van Kurt: “Vaarwel wandelbus­jes, tot nooit meer”

    Herinnert u zich de toeristische paardenkoetsen nog in de historische kuip? Die zaten altijd vol blije toeristen, gaven werk aan de uitbater en de koetsiers, en spijsden via vergunningen en taksen de stadskas. Groene schepen Van Braeckevelt verbood ze vanaf 2020 omdat hij het niveau van het toerisme in Gent wou pimpen. Herinnert u zich de wandelbusjes nog? Als u zich haast, kunt u ze nog tot het eind van deze zomer zien rondtuffen. Ze zijn spuuglelijk, er zitten zeer weinig of geen mensen in en ze kosten de stad jaarlijks 480.000 euro. Toch vindt groene schepen Watteeuw dat geen nutteloze investering. Die ondingen waren volgens hem nodig om “mensen mee te krijgen in het verhaal van het circulatieplan.” Het ging er hem dus niet om een betere mobiliteit aan te bieden, het was een propagandastunt. Hoezeer de schepen in dat opzet gelukt is, leest u dagelijks in tientallen blije berichten op de sociale media. Overal in de wereld zou een politicus die verantwoordelijk is voor zulke verspilling stil in een hoekje gaan zitten hopen dat er niet teveel trammelant van wordt gemaakt. Hier speldt hij het wandelbus-fiasco als een medaille op zijn revers en maakt hij al verder wilde plannen. De schepen onderzoekt nu welk alternatief hij met het ‘vrijgekomen budget’ op de stad kan loslaten. Il faut le faire, in een stad met een miljard euro schulden, over een vrijgekomen budget spreken, na er nog eens persoonlijk 480.000 per jaar bij te hebben gelapt. Er is al beslist dat er een proefproject met taxifietsen komt. Zoals in New Delhi dus, daar worden ze riksja genoemd. Ze zijn er heel populair omdat het daar zeer warm en veelal zeer droog is. In een klimaat als het onze vrees ik er een beetje voor. Net zoals voor alle verdere mobiliteitsplannen van dit bestuur. Maar zolang u betaalt, kan het niet gek genoeg zijn.