Vandaag ging het wijkcomité van de Wittouckwijk maar liefst 450 bezwaarschriften - tegen de plannen voor de omvorming van de R4-Oost - afgeven op het gemeentehuis.
Volledig scherm
Vandaag ging het wijkcomité van de Wittouckwijk maar liefst 450 bezwaarschriften - tegen de plannen voor de omvorming van de R4-Oost - afgeven op het gemeentehuis. © Kristof Vereecke

Protest tegen omvorming R4-Oost blijft groeien: “We gaan voor meer dan 1.000 bezwaarschriften, onze toekomst staat op het spel”

ZelzateVandaag ging het wijkcomité van de Wittouckwijk maar liefst 450 bezwaarschriften tegen de plannen voor de omvorming van de R4-Oost afgeven op het gemeentehuis. “Dit is nog maar een klein deel van alleen al onze wijk”, zegt Bart De Zutter namens het wijkcomité. “We verwachten dat we tegen eind volgende week de kaap van 1.000 bezwaarschriften zullen halen.”

  1. De Kijk van Kurt: “Vaarwel wandelbusjes, tot nooit meer”
    Gent

    De Kijk van Kurt: “Vaarwel wandelbus­jes, tot nooit meer”

    Herinnert u zich de toeristische paardenkoetsen nog in de historische kuip? Die zaten altijd vol blije toeristen, gaven werk aan de uitbater en de koetsiers, en spijsden via vergunningen en taksen de stadskas. Groene schepen Van Braeckevelt verbood ze vanaf 2020 omdat hij het niveau van het toerisme in Gent wou pimpen. Herinnert u zich de wandelbusjes nog? Als u zich haast, kunt u ze nog tot het eind van deze zomer zien rondtuffen. Ze zijn spuuglelijk, er zitten zeer weinig of geen mensen in en ze kosten de stad jaarlijks 480.000 euro. Toch vindt groene schepen Watteeuw dat geen nutteloze investering. Die ondingen waren volgens hem nodig om “mensen mee te krijgen in het verhaal van het circulatieplan.” Het ging er hem dus niet om een betere mobiliteit aan te bieden, het was een propagandastunt. Hoezeer de schepen in dat opzet gelukt is, leest u dagelijks in tientallen blije berichten op de sociale media. Overal in de wereld zou een politicus die verantwoordelijk is voor zulke verspilling stil in een hoekje gaan zitten hopen dat er niet teveel trammelant van wordt gemaakt. Hier speldt hij het wandelbus-fiasco als een medaille op zijn revers en maakt hij al verder wilde plannen. De schepen onderzoekt nu welk alternatief hij met het ‘vrijgekomen budget’ op de stad kan loslaten. Il faut le faire, in een stad met een miljard euro schulden, over een vrijgekomen budget spreken, na er nog eens persoonlijk 480.000 per jaar bij te hebben gelapt. Er is al beslist dat er een proefproject met taxifietsen komt. Zoals in New Delhi dus, daar worden ze riksja genoemd. Ze zijn er heel populair omdat het daar zeer warm en veelal zeer droog is. In een klimaat als het onze vrees ik er een beetje voor. Net zoals voor alle verdere mobiliteitsplannen van dit bestuur. Maar zolang u betaalt, kan het niet gek genoeg zijn.
  1. Hoger diploma, hoger loon? Niet altijd!
    Salaris

    Hoger diploma, hoger loon? Niet altijd!

    Het einde van het schooljaar brengt nieuwe dilemma’s met zich mee. Heel wat jongeren zullen er zich deze zomer het hoofd over breken of ze gaan verder studeren of niet. En zo ja, wat dan precies? Je keuze heeft belangrijke gevolgen voor de toekomst, denk bijvoorbeeld aan het inkomen dat je zal verdienen. Stijgt je salaris rechtevenredig met je opleidingsniveau, of gaat die vlieger niet per se op? Jobat.be stak het licht op bij Virginie Verschooris, verloningsspecialist bij SD Worx.