Illustratiebeeld.
Volledig scherm
Illustratiebeeld. © BELGA

Man uit Zelzate betrokken bij internationale mensensmokkel vanuit Irak naar verschillende Europese steden

ZelzateIn België, Oostenrijk en Roemenië zijn vorige week dinsdag vier verdachten opgepakt die vermoedelijk instonden voor de organisatie van mensensmokkel naar verschillende Europese steden. Eén verdachte uit Zelzate werd onder aanhoudingsmandaat geplaatst. Drie anderen zijn opgepakt in het buitenland op basis van een Europees aanhoudingsbevel.

  1. Nog steeds geen water door de Schelde, ondanks dure pompen: “Knijtenprobleem pas écht opgelost in 2026"
    Gentbrugge - Sint-Amandsberg - Destelbergen

    Nog steeds geen water door de Schelde, ondanks dure pompen: “Knijten­pro­bleem pas écht opgelost in 2026"

    Nog steeds stroomt er geen water door de Schelde in Gentbrugge. De stad en de Vlaamse Waterweg beloofden begin mei om twee keer per week water door de rivier te stuwen, om de knijten weg te spoelen. Maar die steekbeesten krijgen nog steeds vrij spel. Door modder en slib aan de sluis geraakt het water nog steeds niet door. “De echte oplossing komt er pas als het Sigmaplan is afgewerkt.”
  2. De Kijk van Kurt: “Vaarwel wandelbusjes, tot nooit meer”
    Gent

    De Kijk van Kurt: “Vaarwel wandelbus­jes, tot nooit meer”

    Herinnert u zich de toeristische paardenkoetsen nog in de historische kuip? Die zaten altijd vol blije toeristen, gaven werk aan de uitbater en de koetsiers, en spijsden via vergunningen en taksen de stadskas. Groene schepen Van Braeckevelt verbood ze vanaf 2020 omdat hij het niveau van het toerisme in Gent wou pimpen. Herinnert u zich de wandelbusjes nog? Als u zich haast, kunt u ze nog tot het eind van deze zomer zien rondtuffen. Ze zijn spuuglelijk, er zitten zeer weinig of geen mensen in en ze kosten de stad jaarlijks 480.000 euro. Toch vindt groene schepen Watteeuw dat geen nutteloze investering. Die ondingen waren volgens hem nodig om “mensen mee te krijgen in het verhaal van het circulatieplan.” Het ging er hem dus niet om een betere mobiliteit aan te bieden, het was een propagandastunt. Hoezeer de schepen in dat opzet gelukt is, leest u dagelijks in tientallen blije berichten op de sociale media. Overal in de wereld zou een politicus die verantwoordelijk is voor zulke verspilling stil in een hoekje gaan zitten hopen dat er niet teveel trammelant van wordt gemaakt. Hier speldt hij het wandelbus-fiasco als een medaille op zijn revers en maakt hij al verder wilde plannen. De schepen onderzoekt nu welk alternatief hij met het ‘vrijgekomen budget’ op de stad kan loslaten. Il faut le faire, in een stad met een miljard euro schulden, over een vrijgekomen budget spreken, na er nog eens persoonlijk 480.000 per jaar bij te hebben gelapt. Er is al beslist dat er een proefproject met taxifietsen komt. Zoals in New Delhi dus, daar worden ze riksja genoemd. Ze zijn er heel populair omdat het daar zeer warm en veelal zeer droog is. In een klimaat als het onze vrees ik er een beetje voor. Net zoals voor alle verdere mobiliteitsplannen van dit bestuur. Maar zolang u betaalt, kan het niet gek genoeg zijn.