Het kabinet van minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) heeft vandaag gereageerd op de brief van de kinderen uit de wijk Molenstukken.
Volledig scherm
PREMIUM
Het kabinet van minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) heeft vandaag gereageerd op de brief van de kinderen uit de wijk Molenstukken. © Kristof Vereecke

Kabinet Lydia Peeters reageert op brief van kinderen Molenstukken: “Zo’n brief komt aan, maar we wachten eerst het openbaar onderzoek af”

ZelzateHet kabinet van minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) heeft vandaag gereageerd op de brief van de kinderen uit de wijk Molenstukken. In de brief vragen maar liefst 70 kinderen tussen 1,5 en 16 jaar aandacht voor de leefbaarheid van hun omgeving bij de omvorming van de R4-Oost in Zelzate. “We hebben de brief met bijzondere aandacht gelezen en zullen alle grieven van nabij bekijken”, zegt woordvoerster Machteld Claerhout in een eerste reactie.

  1. De Kijk van Kurt: “Vaarwel wandelbusjes, tot nooit meer”
    Gent

    De Kijk van Kurt: “Vaarwel wandelbus­jes, tot nooit meer”

    Herinnert u zich de toeristische paardenkoetsen nog in de historische kuip? Die zaten altijd vol blije toeristen, gaven werk aan de uitbater en de koetsiers, en spijsden via vergunningen en taksen de stadskas. Groene schepen Van Braeckevelt verbood ze vanaf 2020 omdat hij het niveau van het toerisme in Gent wou pimpen. Herinnert u zich de wandelbusjes nog? Als u zich haast, kunt u ze nog tot het eind van deze zomer zien rondtuffen. Ze zijn spuuglelijk, er zitten zeer weinig of geen mensen in en ze kosten de stad jaarlijks 480.000 euro. Toch vindt groene schepen Watteeuw dat geen nutteloze investering. Die ondingen waren volgens hem nodig om “mensen mee te krijgen in het verhaal van het circulatieplan.” Het ging er hem dus niet om een betere mobiliteit aan te bieden, het was een propagandastunt. Hoezeer de schepen in dat opzet gelukt is, leest u dagelijks in tientallen blije berichten op de sociale media. Overal in de wereld zou een politicus die verantwoordelijk is voor zulke verspilling stil in een hoekje gaan zitten hopen dat er niet teveel trammelant van wordt gemaakt. Hier speldt hij het wandelbus-fiasco als een medaille op zijn revers en maakt hij al verder wilde plannen. De schepen onderzoekt nu welk alternatief hij met het ‘vrijgekomen budget’ op de stad kan loslaten. Il faut le faire, in een stad met een miljard euro schulden, over een vrijgekomen budget spreken, na er nog eens persoonlijk 480.000 per jaar bij te hebben gelapt. Er is al beslist dat er een proefproject met taxifietsen komt. Zoals in New Delhi dus, daar worden ze riksja genoemd. Ze zijn er heel populair omdat het daar zeer warm en veelal zeer droog is. In een klimaat als het onze vrees ik er een beetje voor. Net zoals voor alle verdere mobiliteitsplannen van dit bestuur. Maar zolang u betaalt, kan het niet gek genoeg zijn.