Open Vld bevraagt inwoners Dries- en Elststraat over circulatieplan: “Geen draagkracht”
ZeleOppositiepartij Open Vld heeft de inwoners van de Elst- en Driesstraat bevraagd over het nieuwe mobiliteitsplan. “De plannen die voorliggen zijn allesbehalve gedragen”, besluit de partij. Burgemeester Hans Knop zegt dat er begrip is voor de bezorgdheden bij bewoners. “Maar Open Vld probeert zichzelf opnieuw belangrijk te maken door te teren op onrust”, klinkt het.
Open Vld maakte de resultaten van haar bevraging bij de bewoners bekend. “Amper 15,7 procent van de bewoners van Elst- en Driesstraat, steunt het nieuwe mobiliteitsplan en wil het een kans geven”, luidt het. “77,6 procent uitte meteen zijn afkeuring, 6,6 procent onthield zich. Het nieuwe mobiliteitsplan omvat een dubbele rijrichting in Elst- en Driesstraat, bewoners zijn hier absoluut tegen”, zegt de Open Vld-gemeenteraadsleden. “71 procent was dan wel te vinden voor een zone-30, eventueel in combinatie met een fietsstraat. Trager verkeer, met meer controle is een must en efficiëntie maatregelen voor verkeersveiligheid werden regelmatig opgemerkt (21%).”
Structuur en wijsheid
Voor enkele richting met alternerend parkeren, was geen duidelijke mening 43 procent was voor, 34 procent was tegen. “Open Vld in Zele ligt de verkeersveiligheid in Zele nauw aan het hart en zal zich blijven inzetten om dit duidelijk te maken aan het gemeentebestuur. Er is duidelijk nood aan structuur en wijsheid, wat momenteel voorligt van plannen is alles behalve gedragen en constructief. Binnenkort zal de Zeelse burger in de Open Vld-burgerkrant de verzamelde alternatieven voor de Zeelse mobiliteitsproblemen kunnen ontdekken.”
Burgemeester Hans Knop (CD&V) kan de actie en het standpunt van Open Vld niet smaken. “De ongerustheid die leeft bij de bewoners van de Dries- en de Elststraat is ons natuurlijk bekend. Die bleek ook tijdens de wijkraden. We hebben daar absoluut begrip voor. Het gaat nu eenmaal om een grote verandering. Maar de evaluatie van het nieuwe circulatieplan laten afhangen van één maatregel zonder die getest te hebben, is onmogelijk. Dit moet een kans krijgen. Wanneer uit de testfase zou blijken dat de maatregel niet het gewenste effect oplevert, zal natuurlijk worden bijgestuurd. Het doel is meer verkeersveiligheid, niet minder.
Klachten
Open Vld is decennialang verantwoordelijk geweest voor het mobiliteitsbeleid in Zele. Al die jaren werden zij geconfronteerd met klachten over te hoge snelheden en fietsonveiligheid, niet in het minst ook in de Elststraat en de Driesstraat.Op geen enkel moment heeft de partij ook maar één poging ondernomen om daaraan te verhelpen en dat terwijl de man die 12 jaar schepen van mobiliteit was daar nota bene zelf woont.
De dubbele richting in de Driesstraat werd destijds niet vervangen door een enkele rijrichting om redenen van verkeersveiligheid. Ruim 40 jaar geleden werd dat gedaan om de auto maximaal te faciliteren en een zo snel mogelijke doorgang van oost naar west mogelijk te maken. De Elst- en Driesstraat werden zo de ‘snelle’ parallel met de Kouterstraat die het verkeer doorheen Zele leidt in tegengestelde richting. Vandaar ook de smalle voetpaden op heel wat plaatsen. Fietsers en voetgangers werden toen ondergeschikt gemaakt aan de auto. Intussen is ons verkeer enorm geëvolueerd. Daarom keren we die redenering nu om door systematisch het STOP-principe te hanteren. Het comfort en de veiligheid van fietsers en voetgangers primeert.
Globaal plan
Nu er voor het allereerst in de geschiedenis een globaal plan is om de verkeersleefbaarheid van onze gemeente structureel op te krikken, gaat net die partij luid de trom roeren en pleiten voor lagere snelheid en bredere voetpaden. Wat heeft hen al die jaren tegengehouden? Je moet het maar doen. Veel ongeloofwaardiger kan het niet worden.
Verandering gaat begrijpelijkerwijs gepaard met onrust. Je zelf opnieuw relevant proberen maken door te teren op die onrust terwijl je jarenlang je verantwoordelijkheid hebt ontlopen, is van een bijzonder laag niveau. Wanneer je dan ook nog de uitgestoken hand van de bestuursmeerderheid weigert om toe te treden tot een politieke werkgroep die mee de evaluatie van de testfase van het nieuwe circulatieplan kan sturen, heb je al helemaal geen recht van spreken. Mij bekruipt alleen een gevoel van plaatsvervangende schaamte.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMSint-Pauwels
RESTOTIP. Eetcafé Blablabla: kwaliteit met een huiselijke nonchalance
Eetcafé Blablabla op de Dries in Sint-Pauwels vierde eind vorig jaar haar 20ste verjaardag, en trakteerde zichzelf op een vernieuwd interieur. Wij kwamen niet voor het likje verf, maar wél voor de menukaart. -
PREMIUMDendermonde
Ros Beiaard lokt ook bezoekers uit Thailand, Zuid-Afrika en... zelfs hele familie uit Amerika: “Als echte Dendermondse kan je dit niet zomaar laten passeren”
Het Ros Beiaard, dat zondag na 12 jaar eindelijk zijn doortocht door Dendermonde maakt, weet niet alleen inwoners in de stad te bekoren. Het evenement lokt ook bezoekers uit het buitenland. Dendermondenaren uit onder andere Thaïland, Zuid-Afrika en Los Angeles komen naar de stad afgezakt. En zelfs vijftien Amerikaanse familieleden uit de buurt van New York komen speciaal voor het feest naar Dendermonde afgezakt voor een reünie. -
PREMIUMSchellebelle
RECONSTRUCTIE. De Schellebellemoord, met peetvader Prosper als meesterbrein: “De enige vijand die Eddy had, was zijn papa zelf”
-
-
Zele
Aanhangwagen schiet los en eindigt in vitrine van viswinkel
In De Elststraat in Zele is een aanhangwagen vrijdagavond in de vitrine van een viswinkel terechtgekomen. Om een nog onduidelijke manier kwam de aanhangwagen los en eindigde deze in de vitrine. Gewonden vielen er niet, maar er was wel aanzienlijke schade. -
HLN Shop
Je tuin omtoveren tot een wellness? Zo ga je te werk
Wil je 100% relaxen zonder eerst de ellende van vliegveld, uitvoerige incheckprocedure of lange autorit te moeten verduren? Tover je eigen tuin dan om tot een wellnesszone en scoor een instant vakantiegevoel bij het opengooien van je terrasdeur. HLN Shop lijst op wat je daarbij kan helpen. -
Spaargids.be
Het geheim om succesvol te sparen? Kenners zweren bij de 50-30-20-methode
Vind je het ook lastig om maandelijks een vast spaarbedrag opzij te zetten? Dan moet je het eens proberen met de 50-30-20-regel. De Amerikaanse senator Elizabeth Warren ontwikkelde die als een gemakkelijke methode om goed te leren budgetteren. Mét succes, want iedereen die het probeert, zegt echt meer geld opzij te kunnen zetten. Spaargids.be legt uit hoe het werkt. -
Zele
CD&V, Vooruit en Van Laere (onafhankelijk) vormen nieuwe bestuursmeerderheid: Serdar Celik keert terug als schepen
Na de breuk tussen CD&V en Leefbaarder Zele over het cruciale dossier van de testfase van het nieuwe Zeelse circulatieplan is er een nieuwe coalitie. Zoals verwacht gaat CD&V in zee met Vooruit. Serdar Celik wordt opnieuw schepen. Ook Tamara Van Laere (ex-Leefbaarder Zele) blijft aan boord van de bestuursmeerderheid.