Huis verkopen: verlies deze extra kosten niet uit het oog

Getty Images/iStockphoto
Ben je van plan om binnenkort je huis te verkopen? Weet dan dat je als verkoper rekening moet houden met enkele bijkomende kosten en verplichtingen. Bouwsite Livios zet er vier voor jou op een rijtje.

1. Keuringsverslag van de elektrische installatie

Als verkoper ben je sinds 1 juli 2008 verplicht om een controleverslag van de elektrische installatie te bezorgen aan de koper. De controle moet uitgevoerd worden door een erkend keuringsorganisme en de kosten van dit onderzoek zijn voor de verkoper. Lees hier hoe je begint aan een veilige elektrische installatie

Deze controle is verplicht als je elektrische installatie dateert van voor 1 oktober 1981 en sindsdien niet meer gecontroleerd werd door een erkend organisme. Installaties van voor 1 oktober 1981, die nadien uitgebreid werden, moeten niet opnieuw gekeurd worden. Als de installatie wordt afgekeurd, is het de plicht van de koper om binnen de 18 maanden na het verlijden van de akte een nieuwe controle te laten uitvoeren.

TipMaak een goede indruk bij potentiële kopers met deze tips

2. Energieprestatiecertificaat (EPC)

Sinds 1 november 2008 is ook het energieprestatiecertificaat verplicht bij de verkoop van woningen en appartementen. Als verkoper ben je verplicht dit EPC aan te vragen, wat je zo’n 200 à 250 euro zal kosten. Het EPC ist tien jaar geldig  en geeft weer hoe energiezuinig de woning is. Daarnaast staan er in het EPC ook maatregelen die je kan uitvoeren om de energieprestatie te verbeteren. Lees hier alles wat je moet weten over het vernieuwde EPC

3. Postinterventiedossier (PID)

Het PID is een belangrijke instructiebron waarin alle technische gegevens van een gebouw verzameld worden. Dit kan van pas komen tijdens het gebruik en onderhoud van een woning, maar ook bij latere werkzaamheden. Alle gebruikers, hetzij eigenaars, huurders, of, bij eventuele verbouwingen, architecten of aannemers, moeten eenvoudig kunnen achterhalen wat bv. de structuren van het gebouw zijn, hoe die structuur werd opgebouwd en welke materialen er gebruikt werden.

Dit dossier moet tijdens de ganse levensduur bij het gebouw blijven en moet je als eigenaar aanvullen met  nieuwe gegevens als er zich wijzigingen aan het gebouw voordoen. Dit PID moet je overhandigen aan de nieuwe eigenaar bij elke verkoop van een woning of appartement waarvan de bouw is begonnen na 1 mei 2001 of waaraan werken zijn uitgevoerd sinds 1 mei 2001 door één of meerdere aannemers.

4. Bodemattest

Als je een woning of grond verkoopt, ben je verplicht om bij de OVAM een bodemattest aan te vragen. Als op de grond ooit een risicoactiviteit werd uitgeoefend, ben je als verkoper verplicht om op jouw kosten een oriënterend onderzoek te laten uitvoeren door een erkend bodemsaneringsdeskundige. OVAM zal op basis van dit verslag bepalen welke maatregelen moeten getroffen worden. Lees hier waarom een bodemattest belangrijk is

Lees ook

Zo controleer je een woning op vochtproblemen

Je droomhuis kopen? Bereid je voor met deze do’s en don’ts

Appartement volledig strippen en renoveren? Heidi deed het voor minder dan 30.000 euro

BronLivios





8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Erwin Vandriessche

    Ga gewoon over de grens een huis kopen en je bent er goedkoper van af zonder die overheidspestregels die enkel geld kosten.

  • Paul Boutsen

    Bovendien is er de schrapping van de lening uit het rijksregister die ooit op het huis/appartement is geweest, 30 jaar na datum. Een grote verdoken kost die Freya Vandenbossche destijds van 15 jaar (de termijn waarop vroeger meestal geleend werd) op 30 jaar bracht om huis/appartement eigenaars nog eens op het einde van de rit te straffen.

  • Artheme Hombrouckx

    Hier lees ik nog veel misverstanden ... informeer u toch voor eraan begint want voor jet het weet heb je problemen.....

  • Bob(Robert) Bruyland

    Onderhands verkopen en je bent van alle verboden en verplichtingen verlost .Een notarisacte vervalt automatisch na 30 jr , niet opzeggen en je steekt 1000€ in je zak .Noem me eens één iemand die tevreden is over zijn notaris,wij hebben de boetes van de onze zelf moeten betalen want hij is onschendbaar!

  • Eddy De Pooter

    Hypotheek 30 jaar? Bij mij 45. Bij aankoop in 1976 namen wij een lening op 20 jaar. Een hypotheek was toen steeds 15 jaar. Na 15 jaar in 1991 moest deze terug voor15 jaar verlengd worden. In 2001 was onze lening afgesloten maar de hypotheek bleef verder lopen, niet erg als je jouw huis niet verkoopt. Nu in de jaren 90 besluit de overheid alle hypotheken, ook de lopende op 30 jaar te brengen met als gevolg dat, zonder wij het wisten, onze hypotheek door loopt tot 2021.