"Bezoekers van Batibouw weten wat ze willen"

Batibouw
Meer dan vier van de vijf bezoekers komen naar Batibouw met een concreet doel voor ogen, zoals een nieuwe keuken zoeken bijvoorbeeld. Wie toch de hele toer wil doen, kan drie parcours volgen, met als thema's Eco, Design en Innovation.

Geert Maes, algemeen directeur Batibouw: "Het meest unieke aan Batibouw is dat we zowel vaklui als consumenten aanspreken, want onder die 300.000 bezoekers zitten 75.000 aannemers, ­architecten, elektriciens, enzovoort. Die 225.000 'gewone' bezoekers hebben praktisch allemaal - 82% om precies te zijn - een concreet doel om Batibouw te bezoeken. Ze willen niet zomaar even rondkijken, maar komen heel gericht omdat ze  bijvoorbeeld een keukenproject hebben."

"Zo iemand hoeft dan niet alle twaalf Paleizen aan te doen, hij kan terecht in Paleis 11, of hij nu op zoek is naar een nieuw werkblad, een stoomoven of een volledig nieuwe keuken. In Paleis 11 vindt hij 80 exposanten, goed voor 120 keukens in alle mogelijke stijlen, kleuren en uitvoeringen. Te veel keuze? Ik krijg toch nooit klachten. (lacht) Je moet je eens voorstellen wat het alternatief is: heel wat weekends opofferen om de toer langs de verschillende keukenwinkels te maken, teruggaan om die ene keuken nog eens te gaan bekijken... Terwijl je op Batibouw in vier à vijf uur - de gemiddelde duur van een bezoek - het hele gamma kan bekijken en je keuze kan maken."

Batibouw

Wie toch een toer door alle Paleizen wil maken, kan een parcours volgen. Voor wie is dat interessant?
"Met deze drie parcours - met als thema's Eco, Design en Innovation - willen we vooral een aantal exposanten extra in de verf zetten. Ook voor de bezoeker is zo'n parcours boeiend, want wie zich een idee wil vormen over de recentste ontwikkelingen binnen een van die sectoren, krijgt alle info op een duidelijke manier mee. Op het Eco Parcours maak je kennis met exposanten die door hun filosofie, productiemethodes of aanbod bijdragen aan milieuvriendelijke en/of energiebesparende producten, zoals Arkana, Dutry & Co, Eco2all, Iso-Kurk, Lampiris, Maisons Compère, Smappee en Stroomop, om er maar enkele te noemen. Wie interesse heeft voor een innovatief en vernuftig design komt aan zijn trekken op het Design Parcours, met onder meer Barrisol, Etceterra, Forest Avenue, Hansgrohe, Jasno, Jo-a, New Rovatec en Robomow. De talloze ondernemingen op het Innovation Parcours (Adek, Unilin, Zehnder...) vallen op door het vernieuwende karakter op vlak van techniek en nieuwe invalshoeken van hun producten."

"De deelnemers per parcours worden geselecteerd door een vakjury en er hangt ook altijd een award aan vast. Zo'n award betekent extra media-aandacht - geen wonder dat er heel wat prestige in het spel is. De drie awards worden op 4 maart uitgereikt. Wie bijzonder geboeid wordt door vernieuwingen, moet ook zeker een bezoek brengen aan de Innovation Gallery. Hier gaat het werkelijk om 'vers van de pers'-producten, soms zelfs nog prototypes. Om een voorbeeld te geven: je kunt in de Gallery (op het kruispunt van Paleizen 8, 9 en 5) een technische innovatie bewonderen van betonkorven die zijn opgebouwd uit Duploblokken. Zij kunnen een aanzienlijke tijdswinst bij het bouwen opleveren en zo onze manier van bouwen op termijn veranderen."

Meer op: batibouw.be/nl/parcours

Batibouw