Te ver? Te duur? Ploegen hebben vragen bij crossen in New York en Johannesburg, terwijl UCI ook droomt van Tokio en Peking
VeldrijdenCrossen in New York of Johannesburg: over een paar jaar kan het realiteit zijn. Klinkt geweldig, maar er zijn kanttekeningen: de verre verplaatsingen, de dure onkosten, de vraag of het concept zal aanslaan. Hoe kijken ze bij de crossploegen naar de nieuwe plannen?
KIJK. Waarom niet Tokio en Peking? UCI droomt van verdere internationalisering met veldrijden
Jurgen Mettepenningen (Pauwels Sauzen-Bingoal): “Verplaatsingskosten moeten vergoed worden”
“Laat me eerst zeggen dat wij de wereldbeker goedgezind zijn. Het is het meest prestigieuze klassement en als de organisatie erin slaagt om het veldrijden meer uitstraling te geven door zich te tonen in wereldsteden, dan juichen wij dat toe. Op twee voorwaarden: als ze willen dat wij naar Amerika en Afrika gaan, dan moet daar iets tegenover staan. De reis naar Waterloo en Fayetteville kost ons 40.000 euro, voor vier renners, een ploegleider, twee verzorgers en een mecanicien. De renners zelf betalen daarvan elk 5.000 euro. Als wij de hele wereld moeten rondreizen, moet dat vergoed worden. Wat mij betreft mag dat via een verplaatsingskost, maar even goed via een ploegenklassment met prijzengeld.”
“Daarnaast vind ik herkenbaarheid belangrijk. Het heeft geen zin om één keer naar New York te gaan. De sport is meer gebaat bij vaste waarden, bij crossen die tot een klassieker kunnen uitgroeien. Zo bind je de supporters aan je. Als aan die voorwaarden wordt voldaan, zeg ik volmondig ja tegen deze wereldbeker. Anders moeten ze niet op mij rekenen. Als de verre verplaatsingen ten koste van ons budget gaan, dan is dat een probleem. Dan is de jeugd de dupe: dan gaan we minder in jeugd kunnen investeren en minder jongens en meisjes een contract kunnen geven. Daar zou de sport ook niet beter van worden. Conclusie: er zijn enkele voorwaarden voor crossen in wereldsteden, maar op dit moment ben ik de plannen van de wereldbeker goedgezind.”
Philip Roodhooft (Alpecin-Deceuninck): “Is het een meerwaarde voor lokale sponsors?”
“Het is goed dat er aan de verdere internationalisering van het veldrijden wordt gedacht, maar voor ons zou consolidatie prioritair moeten zijn. Benidorm en Dublin waren een succes, en dat moet nu eerst bestendigd worden. Daar moet een stevige basis voor vele jaren worden gelegd. New York als vervanging van de Amerikaanse crossen die er nu zijn (Waterloo en Fayetteville, red.) lijkt een verbetering, maar is de tijd al rijp om er alweer een nieuw continent bij te nemen? Dat is een grote stap. Wij stellen ook de vraag hoe de sponsors gaan reageren. Is het een meerwaarde voor lokale spelers als Baloise, Pauwels Sauzen en Crelan? Misschien focussen zij liever op het regionale circuit. De nieuwe bestemmingen zijn niet voor iedereen even opportuun. Als team zijn wij in principe nooit tegen internationale competitie, het is ook niet helemaal nieuw voor ons, want in het mountainbike koersen we ook in Zuid-Afrika en Amerika, maar voor het veldrijden is het misschien iets te vroeg.”
Niels Albert: “UCI droomt om veldrijden olympisch te maken”
“De UCI maakt er al langer werk van om de cross internationaler te maken”, weet Niels Albert. “Er zullen altijd voor- en nadelen zijn. Een cross in Londen of New York is uiteraard een ervaring, maar ook een opgave. De financiële kost is daarbij doorslaggevend. Er zijn weinig of geen transportkosten voorzien vanuit de federatie of vanuit de UCI. Die kost valt dus volledig op de renners of de ploeg. Daar zullen ze in de toekomst rekening mee moeten houden. De financiële kost, de verplaatsing en de vermoeidheid na een drukke winter maakt het een moeilijke puzzel.”
“Door de jetlag, de kost en de vermoeidheid zullen er na verloop van tijd ook renners afhaken. De dagprijs voor renners die rond de tiende plaats zweven, weegt niet op tegen de kosten die ze moeten maken om de verplaatsing te maken. Een trip naar Amerika kost al snel een tienduizendtal euro. Uiteindelijk zullen er nog drie of vier toppers overblijven die de kost kunnen maken.”
“De achterliggende reden van de internationalisering van het veldrijden lijkt mij de droom van de UCI om het veldrijden ooit olympisch te maken. Om dat te realiseren, moeten ze een internationaal publiek aantrekken. Bijna elke discipline van de UCI is al olympisch, dan kan het veldrijden in hun ogen niet achterblijven.”
De natte droom van de UCI: “Over vijf jaar graag naar New York, Tokio en Beijing”
Internationalisering van het veldrijden? Graag, als het van de UCI afhangt. “De kleuren in de regenboogtrui staan niet toevallig symbool voor de vijf continenten”, zegt Peter Van den Abeele, hoofd van de off-road disciplines. “Het is onze bedoeling om elke discipline van de wielersport te globaliseren. Het mag niet de ambitie zijn om te blijven hangen in Vlaanderen en Nederland.”
De wereldbeker is volgens Van den Abeele de ideale competitie om het buitenland te bereiken. Hij is blij met de successen in Benidorm en Dublin en kijkt vooruit naar wat nog kan. “Met Engeland en het Baskenland zou ik op korte termijn heel tevreden zijn. We hebben ook contacten in Amerika en Canada. Als ik mag dromen, crossen we over vijf jaar in New York, Tokio en Beijing. Het zal niet realistisch zijn om elke winter de vijf continenten aan te doen, maar het zou fantastisch zijn als we elk jaar in twee van die steden een wereldbekerwedstrijd hebben.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
12
Van der Poel en Pogacar winnen niet, maar tanken toch vertrouwen voor Ronde: “Beter vandaag geklopt dan volgende week”
Mathieu van der Poel en Tadej Pogacar moesten de zege in Harelbeke aan Wout van Aert laten, maar kunnen toch met een positief gevoel naar de Ronde van Vlaanderen van volgende zondag toeleven. “Ik wou een harde finale om mezelf klaar te stomen voor volgende week”, aldus de Nederlander. Pogacar: “Ik trek met veel vertrouwen en motivatie naar de Ronde.” -
TV
STREAMINGTIP. ‘Love is Blind S4’: de liefde moet (soms) naar de oogarts
De ware liefde vinden, zonder dat je weet met wie je te maken hebt. Het klinkt zo’n beetje als de gemiddelde Tinder-date, maar de makers van Netflixshow ‘Love is Blind’ - waarvan het vierde seizoen vandaag start - hebben er wel een kijkcijferkanon mee beet. -
Livios
Hoogrendementsglas isoleert tot 12 keer beter dan enkel glas: hoeveel bespaar je op energie door je ramen te vervangen?
Willen we de klimaatdoelstellingen halen, zullen we allemaal in actie moeten schieten. Jij kan onder meer je steentje bijdragen door je verouderde woning energiezuinig te renoveren, denk bijvoorbeeld aan het isoleren van je dak of gevel of plaatsen van hoogrendementsglas. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar óók voor je portemonnee. Bouwsite Livios zocht uit hoeveel je kan besparen door je oude ramen te vervangen en welke premies je daarvoor kan aanvragen. -
-
Gouden Formule 19
Tweestrijd bij Red Bull? Of toch die gouwe ouwe Alonso? Bewijs dat jij dé racekenner bent en registreer je team nu voor de Gouden Formule 1
De eerste twee GP’s van het nieuwe F1-seizoen zitten er intussen al even op. En zo ook de eerste speeldag van de Gouden Formule 1. Betekent dit dat jij te laat bent om jouw droomteam nog in te schrijven? Neen hoor, helemaal niet: ga aan de slag voor de volgende GP in Australië (en de rest van het seizoen) en scoor nog steeds prachtige prijzen. -
3
Philipsen spreekt van “gemiste kans”, ook De Lie moet tevreden zijn met ereplaatsen in Waregem: “Ben nog niet echt een Flandrien”
De Belgische sprinters zijn er niet in geslaagd om mee te strijden voor het podium in Dwars door Vlaanderen. Achter de ongenaakbare Laporte wisten de Spanjaard Lazkano en de Amerikaan Powless nog voor het peloton te blijven. Jasper Philipsen en Arnaud De Lie moesten tevreden zijn met een dichte ereplaats. -
Fiets van Cancellara
PODCAST. “Fabian zwaaide de mensen toe alsof hij God was: Ik ben God en ik ben de koning”
In de tweede aflevering van de HLN-podcast ‘De Fiets van Cancellara’ ontdekken we een wereld die de gemiddelde sportfanaat zelden te zien krijgt. Een wereld vol druk, concurrentie en vooral héél wat geld. We leren Fabian Cancellara kennen door de ogen van z’n fanclub. En we maken kennis met z’n ijdel kantje. Ook doping overspoelt de wielerwereld. Epo wordt een basisbegrip in het peloton en de ploeg waar Cancellara voor rijdt moet zich bewijzen tegenover sponsors. Luister hierboven naar de volledige aflevering van ‘De Fiets van Cancellara’. -
3
KIJK. Waaiers en Ganna die met Van Aert van jetje geeft: dit is onze simulatie van Gent-Wevelgem
In een wereld waar ChatGPT de moeilijkste vraagstukken beantwoordt met hele essays, kan artificiële intelligentie ook de koers voorspellen. Wij nemen onze toevlucht tot Pro Cycling Manager 2022 om wekelijks de belangrijkste voorjaarsklassiekers te simuleren. Wie ziet de computer winnend over de meet trekken in Gent-Wevelgem?
9 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPeeters Francis
MARTINA HEREMANS
Jean Petermans
Stephan Priem
Sam Bedfort