Regulator Frank Hoste pleit na nieuw incident voor minder motoren in de koers: “Iedereen denkt dat hij onmisbaar is”
Motoren in de koers: ze zijn met teveel, meneer. En ze rijden te dicht bij de renners. Het is een oude discussie. En soms gaat het mis. Zoals vrijdag op de Oude Kwaremont, toen een motorfiets met fotograaf tegen de kasseien ging. “Er moeten dringend andere regels komen”, vindt ook Frank Hoste, ex-renner en nu regulator van het motorverkeer in de koers.
Deze inhoud bevat cookies van social media of andere externe platformen. Omdat je deze cookies uitgeschakeld hebt blijft deze inhoud verborgen. Aanvaard cookies van sociale media om de inhoud alsnog weer te geven.
Drie renners reden vrijdag voorop op de Oude Kwaremont: Tadej Pogacar, Mathieu van der Poel en Wout van Aert. Drie renners werden omringd door acht (8!) motoren. Frank Hoste somt op. “Er waren de motoren van Renaat Schotte en van Carl Berteele voor de VRT. Er was een motorfiets met een jurylid van de UCI en er was de assistentiemotor van Shimano. Een motor voor de koersinfo, een cameramotor en een motor van de fotograaf. En dan is er mijn motor als regulator voor de koers.”
Eén motor met fotograaf ging tegen de vlakte. Een aantal toeschouwers werd geraakt; renners zelf slaagden er handig in om de gevallen motor en zijn berijders te ontwijken. Maar is het wachten niet tot het echt misgaat?
Deze inhoud bevat cookies van social media of andere externe platformen. Omdat je deze cookies uitgeschakeld hebt blijft deze inhoud verborgen. Aanvaard cookies van sociale media om de inhoud alsnog weer te geven.
Hoste: “Acht motoren is teveel. Het probleem is dat iedereen vindt dat hij onmisbaar is. Renaat Schotte en Carl Berteele zeggen dat ze hun werk moeten doen. Die van Shimano zegt dat hij dicht achter de renners moet rijden. Iedereen heeft zijn verhaal. Ze zeggen tegen mij: ‘Ge gaat mijn werk toch niet afpakken, zeker?’ Het is echt een moeilijke wereld.”
We moeten nu ingrijpen. Organisatoren moeten andere regels gaan hanteren. Dat gaat voor veel discussie zorgen, maar het is iets waar we door moeten.
Frank Hoste
Maar als het van Frank Hoste afhangt, moet het met minder motoren. “Ik denk niet dat er een jurylid op de motor moet zitten. De UCI heeft de VAR in het leven geroepen. UCI-commissaris Guy Dobbelaere heeft van alles beelden, hij heeft alles veel sneller gezien dan dat jurylid. Hij kan de beelden zelfs nog een keer terugspoelen. Hij heeft ook een veel beter overzicht op de tijdsverschillen dan de infomotor kan doorgeven. Ik ben voor alles digitaal.”
Vanaf morgen is Frank Hoste regulator voor alle wedstrijden van Flanders Classics, te beginnen met Gent-Wevelgem. “We gaan eens serieus over die motoren moeten spreken. Het is natuurlijk geen prettige boodschap, aan fotografen uit het buitenland vertellen waar ze niet mogen komen en waar ze moeten afstappen. Die hebben reiskosten gemaakt, een moto gehuurd en ze betalen een hotelkamer. Maar als we dit niet doen, blijft het zoals het is. We moeten nu ingrijpen. Organisatoren moeten andere regels gaan hanteren. Dat gaat voor veel discussie zorgen, maar het is iets waar we door moeten.”
Deze inhoud bevat cookies van social media of andere externe platformen. Omdat je deze cookies uitgeschakeld hebt blijft deze inhoud verborgen. Aanvaard cookies van sociale media om de inhoud alsnog weer te geven.
Geen enkele motor op de hellingen een drone is de oplossing.
Pieter martens
2 maanden geleden
Kristiaan Coppens die motoren (Yamaha) met drie wielen blijven niet staan uit hun eigen
daar moet ge gelijk andere motoren ze op de zijpoot of middenbok zetten.
Op een bepaald moment bij de afdaling van de nieuwe Kwaremont telde ik 12 motoren en ik hoorde Decauwer nog zeggen wat heeft die politiemotor daar te zoeken, dat hem gaat staan waar wat te regelen valt.Maar ja iedereen vind zichzelf heeeeeel belangrijk.
Kristiaan Coppens
2 maanden geleden
Overal motoren met 3 wielen, had nooit gevallen dan
Jan Wybo
2 maanden geleden
Teveel motoren misschien, maar wat dan met supporters dan veel te veel en zeker geen discipline
26 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerKevin Martens
viaene philippe
Pieter martens
Kristiaan Coppens
Jan Wybo