Lefevere aangeslagen na bezoek Jakobsen: “Hij is er veel erger aan toe dan Remco, 130 hechtingen en nog maar 1 tand”
WielrennenDe E3 BinckBank Classic wordt volgend jaar de veiligste koers van het land. De 227 bomen in de laatste drie kilometer en de 65 gevaarlijke punten op het parcours worden voorzien van herbruikbare stootkussens of totems gemaakt uit kunststof. Tijdens de voorstelling toonde Patrick Lefevere zich fan, zeker met de zware valpartijen van zijn Deceuninck-renners Jakobsen en Evenepoel in het achterhoofd. “Ik had twee begrafenissen kunnen hebben in 10 dagen.”
De manager is erg onder de indruk na een bezoek aan Fabio Jakobsen (23), die zwaar ten val kwam in de Ronde van Polen en meerdere breuken in het aangezicht opliep. Zijn herstel zal volgens Lefevere maanden duren. Zelfs de opsomming was pijnlijk. “Een stemband is verlamd”, zegt Lefevere. “De opening in zijn hals is nu dicht. Ik ben geschrokken door het aantal littekens. Hij had 130 hechtingen in zijn aangezicht, hij heeft nog één tand, zijn gehemelte moet herstellen. Het is een verschrikkelijk zicht. Die jongen is heel erg aangedaan. We hopen nu dat alles herstelt. Maar het zal een proces van maanden zijn.”
Inzetten op veiligheid
Dat Jakobsen er veel erger aan toe is dan Evenepoel, zegt Lefevere. Die viel in de Ronde van Lombardije. Evenepoel is maandag uit het ziekenhuis ontslagen. “Als Remco alles goed doet, zal hij over zes weken zijn genezen. We zijn wakkergeschud. Ik had twee begrafenissen kunnen hebben in tien dagen.”
Richard Plugge, de manager van Jumbo-Visma, riep tien dagen geleden, op de slotdag van het Critérium du Dauphiné, de ploegen op om de veiligheidskwestie zelf in handen te nemen. Dat is bij Lefevere niet in dovemansoren gevallen. De Belgische manager kreeg hetzelfde signaal van zijn sponsor Unilin, die in Amerikaanse handen is.
“Amerikanen zijn heel erg op veiligheid gesteld. Bij Unilin hebben ze mij gezegd: Patrick, dit soort ongevallen kunnen wij in de toekomst niet meer verkopen. We gaan een fonds oprichten, gesteund door onze sponsors. We gaan met dat geld een veiligheidscomité stichten. Ik spreek voor mijn beurt maar ik ga daarvoor waarschijnlijk een paar ex-renners aanspreken. En we gaan stappen zetten. We zullen niet wachten tot maart volgend jaar, wanneer de Belgische wielerbond en de UCI in actie willen schieten. Wil de UCI op de boot springen, zijn ze welkom. Zijn ze niet snel genoeg, dan missen ze de boot.”
Lefevere en vertegenwoordigers van een aantal andere WorldTourploegen vergaderen vandaag met organisator ASO over de veiligheid in de Tour. Ook Jumbo-Visma, Team Ineos en Sunweb zitten mee aan tafel. Er was gisteren al kritiek bij de renners, dat de afdaling van de Col de Turini zondag gevaarlijk is. Renners vragen dat het wegdek wordt opgekuist.
“Er is veel werk”, zegt Lefevere. “We moeten er een keer aan beginnen. We gaan als ploegen inzetten op meer veiligheid. Het zijn de ploegen die de renners betalen. We gaan de UCI niet aanvallen. Het is een tienjarenplan. We gaan actie ondernemen.”
Yves Lampaert: “Ik zit in de selectie voor Ronde van Slovakije
Ook Yves Lampaert was aanwezig bij de voorstelling van de totem bij de firma Boplan. De West-Vlaming kwam zwaar ten val in Milaan-Turijn en brak daarbij zijn sleutelbeen. Na een operatie is hij nu aan het revalideren. Zijn terugkeer in het peloton is voor midden september gepland. “Ik zit in de selectie voor de Ronde van Slovakije (16-19 september) en hoop daar effectief te kunnen aantreden. Daarna volgt voor mij het Belgisch kampioenschap in Anzegem (22 september)”, zegt Lampaert
“De eerste veertien dagen heb ik enorm veel last gehad van mijn breuk. Ik denk dat velen over zo’n sleutelbeenbreuk echt wel te licht overgaan. Het was voor het eerst dat ik iets brak en hopelijk ook voor het laatst. Na vijf dagen beslisten de dokters toch om de breuk operatief te herstellen. Zo kon de revalidatieperiode gereduceerd worden. Ik zit nu al op de mountainbike en fiets volop op de rollen.”
“Die totem die hier werd voorgesteld, is een goede zaak. Al wat de veiligheid kan verbeteren, moet men gebruiken. De signalisatie van obstakels op de weg kan beter. Zelf werd ik ten val gebracht door een andere renner, maar veel valpartijen zijn te vermijden. Men kan ook gebruik maken van vangnetten zoals in het skiën. Daar zou Remco Evenepoel wel baat bij gehad hebben. Wielrennen is een gevaarlijke sport. Het is aan de organisatoren en de renners om het gevaar tot een strikt minimum te beperken.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Je tuin omtoveren tot een wellness? Zo ga je te werk
Wil je 100% relaxen zonder eerst de ellende van vliegveld, uitvoerige incheckprocedure of lange autorit te moeten verduren? Tover je eigen tuin dan om tot een wellnesszone en scoor een instant vakantiegevoel bij het opengooien van je terrasdeur. HLN Shop lijst op wat je daarbij kan helpen. -
PREMIUMSchellebelle
RECONSTRUCTIE. De Schellebellemoord, met peetvader Prosper als meesterbrein: “De enige vijand die Eddy had, was zijn papa zelf”
-
PREMIUMWIELRENNEN6
Belgische coach over de weg terug van Peter Sagan, die nog steeds van groen droomt: “Zijn honger is nog altijd heel groot”
Opgave op 6 april in de tweede rit van het Circuit de la Sarthe. Sindsdien hadden we van Peter Sagan (32) niets meer gehoord. Zes weken later is de drievoudige wereldkampioen op hoogtestage in Utah in de VS. In de GP Gippingen/Aargau (10 juni) maakt hij zijn rentree. In de Tour strijdt hij voor een achtste groene trui, dit keer met Wout van Aert als tegenstander. Zijn nieuwe coach, Jens Van Beylen schat in: “Peter moest er fysiek en mentaal uit. Noem het een volledige reset.” -
-
Giro1
Giro-organisator legt bloemen neer aan gedenkplaats, commentatoren eren Wouter Weylandt met fragment uit brief van zus Elke
Elf jaar nadat Wouter Weylandt er bij een zware valpartij het leven liet, trok de Giro voor het eerst weer over de Passo del Bocco. Addy Engels, Mikaël Cherel en Jos van Emden, vandaag nog steeds present in de Ronde van Italië, waren erbij op de noodlottige dag. “Ik ben al teruggegaan naar de plek.” -
Giro
De kanshebbers voor de eindzege in de Giro, gewikt en gewogen, bij het inslaan van de laatste rechte lijn: één topfavoriet, vier outsiders
Een Giro zonder Pogacar, Roglic of Bernal: het moet in de slotweek leiden tot een mooie, open strijd. Richard Carapaz maakt zich als rozetruidrager op voor de laatste rechte lijn. In de veronderstelling dat Bilbao (6de) en Buchmann (7de) zich zullen profileren als meesterknechten voor Landa en Hindley, liggen vier outsiders op de loer. -
Spaargids.be
1.200 euro extra pensioen per maand: hoe krijg je dat bij elkaar?
1.200 euro. Die extra som acht de Belg nodig naast het wettelijk pensioen, wil hij of zij goed voorbereid de pensioenjaren aanvatten. Pas dan is comfortabel blijven leven mogelijk en komt de huidige levensstandaard niet in gevaar. Maar hoe spaar je dat vermogen bijeen? Pensioensparen en beleggen vormen het antwoord. Spaargids.be zet uiteen hoe je dat slim aanpakt. -
Giro1
Stefano Oldani laat zich niet verrassen in de sprint en krijgt champagnefles zonder kurk
Stefano Oldani heeft de twaalfde etappe in de Giro gewonnen. De Italiaan van Alpecin-Fenix was de snelste in de sprint tegen Lorenzo Rota en Gijs Leemreize. Rota kwam nog heel dicht, maar kon de eerste zege van Oldani in zijn carrière niet meer van hem afsnoepen. Juan Pedro López verloor geen tijd op zijn concurrenten en behoudt de roze leiderstrui.
13 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGunther Leonhardt
Jean Emare
Etienne De Bondt
Luc Deville
Lieve Maes