“Jongens, ik voel me super”, klonk het tussen Cipressa en Poggio: het tactisch ‘masterplan’ van Alpecin-Deceuninck ontrafeld
Mathieu van der Poel niet op z’n best? Think again. Na twee Ronden van Vlaanderen staat nu ook Milaan-Sanremo op zijn palmares. Hij deed wat weinigen tegenwoordig is gegeven: solo wegrijden op de Poggio. Met een tactisch ‘masterplan’ aan de basis. Dat ging zo.
KIJK. Philipsen: “Het zal wel weer een nummer geweest zijn van Mathieu”
“Sorry. Ik ga nu eerst richting podium, naar Mathieu toe.” Waar was dát feestje? Dáár was dat feestje, op de Via Roma. En dáár moest Christoph Roodhooft zijn, begreep hij. Net als de ploegmaats. Philipsen, Hermans, Kragh Andersen... trotse ceremonietoeschouwers waren ze, warm applaudisserend voor hun kopman onder de neerdwarrelende confetti. Grande Van der Poel! En dat terwijl het hem in Tirreno-Adriatico helemaal niet zo goed leek te vergaan. Schijn bedroog. “Hij is beter dan velen vermoeden”, wist Philipsen ‘s morgens al, aan de start in Abbiategrasso. “Mathieu werkte er hard. Voor zichzelf. Maar ook voor mij, in de lead-out, met die twee sprintzeges tot gevolg. Hij had die rittenkoers gewoon nog nodig om zijn beste niveau te bereiken.” Neen, het was geen kwestie van verstoppertje spelen of goed acteren, verzekerde Van der Poel zelf. “Ik voelde me écht niet top. De ultieme test in de ‘Tappa dei Muri’ was zelfs ronduit slecht. Ik had graag een etappe gewonnen maar dat lukte me niet. In de plaats was het afzien. En daar was ik absoluut niet tevreden mee.”
De collectieve vreugde aan de finish was bijzonder groot. Quinten Hermans had het over “een goed voorbereid plan, dat zijn vruchten afwierp”. Een tactisch ‘masterplan’, zeg maar. Al hield dat ook geen hogere wiskunde in. Op de Cipressa deelde UAE nog soeverein de lakens uit, maar het tempo bleek niet zo verschroeiend. Van der Poel: “Door de wind liep het makkelijker dan verwacht en was het redelijk eenvoudig in de wielen blijven.” Terug beneden, langs de kustlijn, klonk plots een hemels bericht in ieders ‘oortjes’. ‘Jongens, ik voel me super’. “Dat positionering op de Poggio cruciaal zou worden, voegde ik eraan toe. Omdat de groep nog tamelijk groot was.” Moment waarop de steunpionnen - liefst vier! - in stelling werden gebracht. “Met zoveel mogelijk jongens de finale halen, dát was het opzet”, aldus Philipsen. “Het opzet slaagde.”
Schitterend werk, noemde Van der Poel het. “Quinten en Jasper leidden me in een zetel naar de voet.” Philipsen: “Ik draaide met Mathieu in het wiel redelijk goed de Poggio op. In één van de eerste bochten al reed hij me voorbij. ‘Oké, hij is in orde’, begreep ik.” De tweevoudige ritwinnaar van Tirreno-Adriatico bleef zelf nog even in de buurt. “Maar op het vlakkere deel liet Trentin voor me plots een gat vallen. Ik drong niet verder aan. Want ook Søren was mee. Ideaal dus.” Kragh Andersen, vaste klant in de finales van Milaan-Sanremo, nam het knechtenwerk over. “Hij hield me goed vooraan”, knikte Van der Poel. “Waardoor ik de versnelling van Pogacar vlot kon beantwoorden en eigenlijk zonder veel moeite in de kopgroep van vier geraakte.” De doodsteek volgde een paar honderd meter onder de top. “Ik wilde iets vroeger gaan”, verraste Van der Poel. “Maar ik vond er geen gaatje voor. Dus moest ik iets langer wachten. Anders was de kloof boven wellicht groter geweest.”
Zes seconden. Geruststellend kon je het niet noemen. “Zes werden er al gauw negen”, zag Roodhooft. “Zelf was ik in de afdaling zo gefocust op mijn eigen lijnen, dat ik niks meer hoorde in mijn ‘oortjes’. Ik kende het tijdsverschil niet en keek ook niet om. Da’s vaak nog het beste, in zo’n situatie.” Tot twee keer toe probeerde Van Aert daar in de achtervolging iets van af te knijpen. Zonder succes. Van der Poel daalde vakkundig en beheerst, nam geen onnodige risico’s en maakte bijgevolg ook geen fatale fout. “Ik probeerde mijn tempo aan te houden tot de finish.” Roodhooft: “Toch was ik er pas 100% gerust in toen hij beneden was. Het was ‘wind af’ richting aankomst. Op dat stuk reed hij 60 km/u. Dan zouden de drie achtervolgers ook geen 80 km/u halen, hé. Daar was voor hen voorbij.” Het zegepad lag open voor Van der Poel. Philipsen: “In de laatste 500 meter hoorde ik Christoph nog roepen: ‘Geniet ervan!’ Moment waarop ik besefte dat er iets moois aan het gebeuren was.”
KIJK. De slotkilometer van Van der Poel
En zo zie je maar hoe een dubbeltje rollen kan. Op 7 maart stond de zegeteller bij Alpecin-Deceuninck nog op een vervelende nul. Als enige van de achttien WorldTourploegen toen. Elf dagen, twee ritzeges van Jasper Philipsen in Tirreno-Adriatico en een klassiek Monument voor Van der Poel later is het team kwalitatief gezien aan een uiterst succesvolle lente bezig. Roodhooft zou er perfect en terecht zijn gram kunnen op halen. Maar dat deed hij niet. “Je hoort me niet zeggen dat er geen twijfel is geweest. Ik geef toe: het was niet leuk, zo weinig koersen en zo lang moeten wachten op die eerste zege. In het Vlaamse openingsweekend waren we collectief niet sterk, maar zaten we ook heel verdeeld met onze kern en kenden we bovendien geen meeval. Uiteindelijk valt alles in de plooi. Maar om nu te gaan beweren dat we hét recept hebben gevonden: dat zou belachelijk klinken. Wel is het een stukje charme van het hedendaagse wielrennen dat je als team doelen kan stellen en al de rest aan de kant kan schuiven om die te proberen bereiken. Veel andere ploegen zouden alles wat ze tot dusver wonnen willen inruilen voor dit ene succes, denk ik.” Het voorjaar kan met andere worden niet meer stuk voor Alpecin-Deceuninck. Roodhooft (lachend): “Denk je? Vandaag alleszins niet, neen. Maar volgende week komt er alweer iets anders aan. Er moeten nog veel dingen bij dit jaar.”
KIJK. Van der Poel en Van Aert krijgen kus na de koers
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
16
Johan Bruyneel vindt dat Evenepoel “nog te veel op adrenaline koerst”: “Daardoor maakt hij fouten, en Roglic straft die af”
Na de Ronde van Catalonië twijfelt niemand er nog aan: de Giro wordt een duel tussen Remco Evenepoel en Primoz Roglic. Een duel tussen “twee compleet verschillende karakters”, zegt ex-ploegleider Johan Bruyneel in podcast ‘The Move’. “Als het bij Remco niet gaat zoals hij het wil, zal hij tonen dat hij niet blij is. Bij Roglic zie je dat nooit. Hij is meer ‘zen’ dan Remco.” -
25
“Hier zal nog jaren over gepraat worden”: Van Aert legt uit waarom hij Laporte liet winnen en wat hij komende week nog zal doen
Negentig procent van het deelnemersveld heeft een pink veil voor winst in Gent-Wevelgem. Wout van Aert gaf die zege weg aan een ploegmaat. Te gul of tactisch geniaal? “Dat zijn conclusies die ik niet trek. We hebben als ploeg gewonnen en de mensen iets getoond waar nog jaren over gepraat zal worden.” -
Jobat
De populairste elektrische bedrijfsauto’s op een rij: dit moet je weten over de kosten bij privé en professioneel gebruik
Het loon op een fiscaal aantrekkelijke manier spekken gebeurt met extralegale voordelen, zoals maaltijdcheques, een groepsverzekering of een hospitalisatieverzekering. In dat rijtje hoort uiteraard ook de bedrijfswagen thuis. Welke elektrische modellen krijgen daarbij de voorkeur? En hoe zit het precies met de kostenverdeling tussen werkgever en werknemer? Jobat.be biedt een overzicht. -
-
37
Wout van Aert bijt van zich af na zege in Harelbeke: “Ik zie er misschien uit als een dommerik, maar ik probeer altijd bij te leren”
Wout van Aert heeft voor het tweede jaar op rij de E3 Saxo Classic gewonnen. Onze landgenoot klopte Mathieu van der Poel en Tadej Pogacar in een sprint met drie. “Ik onthoud dat ik het ook kan afmaken als het man tegen man is.” En wat was er nu aan de hand met die badkamerpremie op de top van de Tiegemberg? “Ik wou Mathieu en Tadej niet inlichten, anders gingen we er met drie voor sprinten.” -
PREMIUM5
Alle hoop op Julian Alaphilippe: Soudal-Quick.Step blijft in zelfde bed ziek, voor Ronde van Vlaanderen rest nog één allerlaatste strohalm
Bert Van Lerberghe: “We waren gewoon niet goed genoeg.” Ploegleider Tom Steels: “We holden achter de feiten aan.” Tim Merlier: “we werden ‘lichtjes’ gedegradeerd.” Keihard waren ze opnieuw, de interne analyses bij Soudal-Quick.Step. Alle hoop voor de Ronde van Vlaanderen rust nu op de schouders van één man: Julian Alaphilippe. -
11
Wil Jumbo zijn wielersponsoring stoppen? Of is Jumbo-Visma zijn hoofdsponsor ontgroeid?
Blijft Jumbo ook vanaf 2025 sponsor van de wielerploeg rond Wout van Aert? En is dat als hoofd- of als co-sponsor? Dat ligt momenteel op de onderhandelingstafel tussen de supermarktketen en ploegmanager Richard Plugge. Zijn wielerploeg wil nog groeien en dan is het de vraag of Jumbo daar nog inpast... -
TV
STREAMINGTIP. ‘Love is Blind S4’: de liefde moet (soms) naar de oogarts
De ware liefde vinden, zonder dat je weet met wie je te maken hebt. Het klinkt zo’n beetje als de gemiddelde Tinder-date, maar de makers van Netflixshow ‘Love is Blind’ - waarvan het vierde seizoen vandaag start - hebben er wel een kijkcijferkanon mee beet.
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerEls Martin
Marc Verdonck
Pat Debal
Rik Cappelle
Fons Heylen