(Illustratiefoto)
Volledig scherm
(Illustratiefoto) © Getty Images/iStockphoto

Wetenschappers in België bereiken nieuwe doorbraak in alzheimeronderzoek

WetenschapEen onderzoeksteam van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie en de KU Leuven heeft ontdekt hoe het eiwitcomplex gamma-secretase opgebouwd is ons lichaam. Dat heeft de VIB bekendgemaakt. Gamma-secretase speelt een belangrijke rol in het ziekteproces van alzheimer. De inzichten van de studie kunnen gebruikt worden in de ontwikkeling van medicatie tegen de ziekte.

• Jonny Van den Bruel

1 jaar geleden
    Fantastisch dat er ernstig wordt ingezet om deze ziekte te kunnen aanpakken of voorkomen. Onze moeder is dementerend en het is zo pijnlijk voor haar om zichzelf te zien aftakelen, ondanks alle liefde en aandacht die wij haar geven en de goede zorgen die ze krijgt in het rust- en verzorgingstehuis.
  • Hubert Van Herck

1 jaar geleden
    Gelukkig een doorbraak in deze vreselijke ziekte. Hopelijk binnen enkele jaren een medcijn zodat ouderen hun (klein)kinderen blijven herkennen.
  • Ria Vertongen

1 jaar geleden
    Toch super nieuws, de hoop groeit verder
  • wim CLAES

1 jaar geleden
    Dus we zitten een stapje dichterbij in de behandeling van deze vreselijke ziekte maar we zijn er nog lang niet...'
  • Ingrid Langohr

1 jaar geleden
    Schitterend! Laat ons hopen en bidden dat het allemaal lukt!
  1. Onderzoek naar leefbare planeten en de levensloop van sterren(stelsels): dit kunnen we de komende 20 jaar verwachten van de James Webb Space Telescope

Vier prachtige foto’s van sterrenstelsels, een analyse van de atmosfeer van een planeet ver weg van ons en donderdag als verrassing een testfoto van Jupiter. De James Webb Space Telescope (JWST) heeft al een goede eerste indruk nagelaten, maar deze week was eigenlijk slechts een voorproefje. Wat kunnen we nog verwachten van de ruimtetelescoop? Waarom kostte de ontwikkeling ervan tientallen miljarden euro’s en duurde dat meerdere decennia? En hoe lang zal de JWST nog operationeel blijven? We zochten het voor je uit.