Volledig scherm
Het formaat van de gevonden tanden wijst erop dat de Homo luzonensis klein van stuk was. © AP

Vondst op Filipijns eiland zet wetenschap op spoor van nieuwe mensensoort

Fossiele botten en tanden hebben wetenschappers op het Filipijnse eiland Luzon op het spoor van een nieuwe mensensoort gezet. De resten van de niet eerder ontdekte ‘achterneef’ van de moderne mens zijn naar schatting 50.000 jaar oud. Antropologen hebben de soort Homo luzonensis genoemd, verwijzend naar de plek van de vondst. De ontdekking verschijnt vandaag in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

• Nick Lersberghe

4 jaar geleden
    @Gilbert Vermeersch Er werd al sinds de 4e (Aristoteles) & 3e (Eratosthenes) eeuw v.C. bewezen dat de Aarde bolvormig is, de eerste door verschillen in zichtbare sterren afhankelijk van de breedtegraad en de tweede door goniometrie (het verhaal van de schaduw in de put).
  • Gilbert Vermeersch

4 jaar geleden
    Nog niet zo lang geleden was de aarde nog plat! Deze vondst bewijst dat we nog altijd zeer weinig “weten” De natuur op deze aarde heeft duizenden soorten leven voortgebracht, waarom geen aparte meerdere mensensoorten.
  • Marion Van Saan

4 jaar geleden
    Out of Africa theorie is allang weerlegd.
  • armand zaman

4 jaar geleden
    de kerken in de filipijnen zullen dat graag horen
  • Hugo Vangeleyn

4 jaar geleden
    Jos, als we zo verder doen zal de mens al lang niet meer bestaan. We zijn ons zelf aan het uitroeien tegen 1000 km per uur!