(Illustratiefoto)
Volledig scherm
(Illustratiefoto) © Shutterstock / Ollyy

Van nadenken word je moe: Franse studie legt uit hoe dat komt (maar krijgt ook kritiek)

Wie zich een lange tijd moet concentreren, wordt daar moe van. Maar waarom is dat zo? In een studie in het vaktijdschrift ‘Current Biology’ wijzen Franse wetenschappers nu naar een overvloed aan de stof glutamaat in de hersenen. Die zou ervoor zorgen dat er mentale vermoeidheid optreedt en mensen meer impulsieve beslissingen maken.

• Henri Demeer

2 maanden geleden
    Dus daarom wordt ik nooit moe
  1. Wanneer kies je best voor de gratis ziekteverzekering van de overheid in plaats van voor een mutualiteit?
    Spaargids.be

Wanneer kies je best voor de gratis ziektever­ze­ke­ring van de overheid in plaats van voor een mutuali­teit?

De wettelijke ziekteverzekering is verplicht in België. Dit systeem biedt iedereen toegang tot medische verzorging. Om van dat systeem te kunnen genieten, moet je je aansluiten bij een ziekenfonds of bij de Hulpkas voor Ziekte en Invaliditeitsverzekering (HZIV). Maar hoe bepaal je die keuze? En waarin schuilt het verschil tussen ziekenfonds en hulpkas? Spaargids.be zet het voor je op een rij.
  2. De verschillende soorten DNA-tests: wat kosten die en word je er wijzer van? “Het commercieel belang van de aanbieder is meestal groter dan het nut”
    PREMIUM

De verschil­len­de soorten DNA-tests: wat kosten die en word je er wijzer van? “Het commerci­eel belang van de aanbieder is meestal groter dan het nut”

Onbekende neven, hét bewijs dat je afstamt van een beroemdheid, willen weten waar je roots liggen of zekerheid over wie je vader (niet) is: er zijn zoveel redenen waarom je jouw DNA zou willen laten onderzoeken. En bijna evenveel bedrijven die DNA-testen aanbieden. Welke test moet je kiezen, hoeveel kost dat en wat kom je ermee te weten? Onze journaliste probeerde er één uit om een familiemysterie op te lossen. Twee experten zetten de puntjes op de i.
  1. Met gevelisolatie kan je jouw verwarmingskosten met 30 procent verlagen: voor wie is het interessant? En wat kost het?
    Livios

Met gevelisola­tie kan je jouw verwar­mings­kos­ten met 30 procent verlagen: voor wie is het interes­sant? En wat kost het?

Je gevel isoleren aan de buitenzijde van je woning kan je verwarmingskosten met 30% verlagen. Dat zegt xthermo, de Belgische federatie van fabrikanten van systemen voor buitengevelisolatie. “Buitengevelisolatie is de volgende logische stap nadat je je dak en ramen hebt geïsoleerd.” Maar wat komt daar precies bij kijken? Wat kost het en kan je er een premie voor opstrijken? Livios.be zocht een antwoord.