Vaccinatieteller België: zo ver staat ons land met de vaccins, en hier staan we in vergelijking met het buitenland

De strijd tegen het coronavirus is nog niet gewonnen, maar er is perspectief. Tegen september van dit jaar moet de hele Belgische bevolking gevaccineerd zijn, in Vlaanderen mogelijk zelfs tegen de zomer. Ook elders moet massale vaccinatie voor groepsimmuniteit helpen zorgen. Op deze pagina houden we u continu op de hoogte van de vaccinaties in België en in het buitenland. Ook ontdekt u waar u zich binnenkort kan laten vaccineren.

1. Covid-19-patiënten met milde of geen symptomen danken dat mogelijk aan neanderthalers

Co­vid-19-patiënten met milde of geen symptomen danken dat mogelijk aan neandertha­lers

Een genetische variant die het risico van Covid-19-patiënten om op intensieve zorg terecht te komen met 22 procent verlaagt, blijkt afkomstig van de neanderthalers, volgens een nieuwe studie. Eerder hadden dezelfde onderzoekers aangetoond dat andere genvarianten geërfd van de neanderthalers net de kans op een ernstig ziekteverloop vergrootten. “Verbazingwekkend dat het immuunsysteem van de uitgestorven neanderthalers ons vandaag nog altijd in positieve én negatieve zin beïnvloedt”, concludeert professor Svante Pääbo.
  1. Harde beelden: man opent vuur op politieagente tijdens huiszoeking