Illustratiefoto.
Volledig scherm
Illustratiefoto. © iStock

Uitzonderlijk: nu ook een gat in de ozonlaag boven de noordpool

In 2019 kenden we nog het kleinste ozongat boven de zuidpool in lange tijd. Nu prijkt er volgens waarnemingen van het KMI het grootste gat in de ozonlaag boven de noordpool ooit gemeten. Ook onderzoekers van de ULB hadden het gat al opgemerkt. Beide ozongaten hebben op zich niets met elkaar te maken, al ontstaan ze wel door dezelfde processen. Het ozongat boven de noordpool zal weer vanzelf verdwijnen de komende weken, stellen wetenschappers gerust.

• emiel wouters

1 jaar geleden
    Als er al een was in de zuidpool en nu in de noordpool, dan kan dit enkel zijn door de magnetische straling die zich bundelen in noord en zuidpool. En zal dit dus te wijten zijn aan het wegsmelten van de ijskap. hierdoor is de straling van het magnetisch veld groter (door meer watermassa) en brand de ozonlaag op die polen weg. Natuurlijk moet je dit niet geloven, ik ben maar een kleine denker. en ik kan niet met papiertjes zwaaien zoals die geleerden.
  1. T. rex leefde misschien niet zo solitair als gedacht: “Nieuw bewijs voor soort van roedelgedrag”

T. rex leefde misschien niet zo solitair als gedacht: “Nieuw bewijs voor soort van roedelge­drag”

Wetenschappers hebben in de Amerikaanse staat Utah voor het eerst een site ontdekt met wat lijkt op een roedel T. rexen. Dit is “meer bewijs dat aantoont dat tyrannosauriërs complexe, grote roofdieren waren, in staat tot sociaal gedrag dat veel gemeen heeft met dat van hun nog levende familieleden, de vogels”, stelt co-auteur van de nieuwe studie, Joe Sertich van het Denver Museum of Nature and Science.
  2. Kate Winslet in topvorm of een docu over walvissen van de maker van ‘Titanic’: dit is onze streaming top vijf

Wekelijks schuimt onze redactie de verschillende streamingplatformen af, op zoek naar de beste films, series en docu’s. Deze week op het menu: een nieuwe HBO-serie op Streamz met Kate Winslet in de hoofdrol, die niets dan lof en vijfsterrenrecensies kreeg in de internationale pers, een grimmige true crime-documentaire over een moeder die op zoek gaat naar de moordenaars van haar dochter en een Noorse krimi.
  1. Gigantische Tyrannosaurus Rex liep langzamer dan de mens