De fossiele overblijfselen van een tyrannosaurus rex in het Natuurhistorisch Museum in Leiden (beeld ter illustratie). © EPA

Tyrannosaurus krijgt er opnieuw twee neefjes bij

De legendarische tyrannosaurus rex, de schrik van menig dinosauriër, krijgt er twee nieuwe neefjes bij. De nieuwe soorten waren dan wel twee keer zo klein als hun grote neef, tal van overeenkomsten leiden volgens onderzoekers tot de conclusie dat ze verwant zijn en minstens zo moordzuchtig waren. Hun resultaten publiceren ze in het vaktijdschrift Acta Palaeontologica Polonica.

1. Omstreden studie: Engeland wil proefpersonen bewust besmetten met Covid-19 voor snellere ontwikkeling vaccin

Omstreden studie: Engeland wil proefperso­nen bewust besmetten met Covid-19 voor snellere ontwikke­ling vaccin

Het Verenigd Koninkrijk maakt zo’n 37 miljoen euro vrij voor zogenaamd ‘human challenge’-onderzoek. Daarbij krijgen vrijwillige testpersonen het nieuwe coronavirus bewust toegediend om te zien hoe efficiënt een kandidaat-vaccin is. Dit soort klinische studies is ethisch omstreden zolang er geen afdoende behandeling bestaat voor de ingespoten ziekte. Voor Covid-19 is er tot nu toe geen geneesmiddel.