Cassiopeia
Volledig scherm
Cassiopeia © Shutterstock

Titaniumbellen kunnen de sleutel vormen in onderzoek naar exploderende sterren

Wetenschappers hebben titanium ontdekt in de overblijfselen van de Cassiopeia A supernova, zo’n 11.000 lichtjaren of wel 104.060 biljoen km ver. Die ontdekking zou kunnen helpen verklaren waarom sommige grote sterren exploderen. Dat zegt een nieuwe studie.

• koen claeys

2 weken geleden
    fascinerend allemaal maar toch veel zaken die verondersteld worden
  • Sobek Wessels

2 weken geleden
    De Supernova Explosie Vond geen 340j geleden plaats Maar +/- 11340j geleden !! Vermits Cassiopeia A. 11000 lichtjaren ver is duurt het ook 11000j voor het Licht de aarde bereikt . Hier op aarde was dat rond 1670 ..maar toen was dat Licht dus al 11000j onderweg ! Met de huidige Technologie zou dat zo'n 47.142.857 j duren aan 0,0002 x de lichtsnelheid of 252.792 Km/h ( Snelheid Helios II sonde ) voor we bij Cassiopeia A. aan zouden komen ?!
  1. Historische vlucht van NASA-helikopter Ingenuity op Mars geslaagd

Histori­sche vlucht van NA­SA-helikopter Ingenuity op Mars geslaagd

Historisch! NASA-helikopter Ingenuity is voor het eerst op Mars de lucht ingegaan. Dat is vanochtend rond 9.30 uur onze tijd gebeurd zijn, maar door de vertraging in de communicatie tussen de rode planeet en de onze, kwam de bevestiging pas even voor 13 uur - zo’n 3,5uur later - bij ons op aarde door. Een eerdere poging van de eerste gemotoriseerde en gecontroleerde vlucht op een andere planeet dan de onze werd uitgesteld wegens technische problemen.
  1. IJsbeer voelt zich in haar nopjes in bad vol... ijs