Een 3D-beeld van een Nanotyrannus in een sneeuwlandschap.
Volledig scherm
Een 3D-beeld van een Nanotyrannus in een sneeuwlandschap. © Getty Images/iStockphoto

Studie bewijst dat 7 soorten dino’s permanent op Noordpool leefden

WetenschapEr hebben minstens zeven dinosaurussoorten permanent geleefd op de Noordpool. Wellicht gebruikten ze technieken zoals de winterslaap of kregen ze veren tegen de kou. Dat zegt een nieuwe studie die vorige week is verschenen in het tijdschrift Current Biology.

• luc verstraete

3 maanden geleden
    Beste Jacqueline Sels, Indien men het aardoppervlak zou kunnen “gladstrijken” dan zou er over de hele aardbol een paar duizend meter water staan…. Het is slechts door tectonische werking dat er droge aardbodem boven de oceanen uitsteekt. Dan nog bestaat het aardoppervlak voor ca. 80% Uit oceanen en zeeën.
  • Max Arkens

3 maanden geleden
    @Gert Veer Ik heb jaren geleden al vernomen dat dino's mogelijks warmbloedige dieren moeten geweest zijn, dus niet koudbloedig. Want sommige zeer grote exemplaren zouden nooit hun lichaamstemperatuur op peil kunnen houden met enkel extern zonlicht/warmtebronnen. Mogelijks een overgang van "reptiel" (koudbloedig) naar "vogel" (warmbloedig).
  • Joris Vanderaert

3 maanden geleden
    Wetenschappelijk bewijs is hier weldegelijk geleverd, er leefden dino's op de Noordpool. Fossielen in de bergen? Ook dat is zeer duidelijk verklaard door de geologie. Wat ooit oceaanbodem was, is naar boven geduwd door geologische activiteit. De Himalaya bijv. is puur het gevolg van botsing van twee aardplaten.
  • Jacqueline Sels

3 maanden geleden
    Leo D., nonsens. Verschuiving van aardplaten stuwt zeebodem omhoog met fossielen en al. Dan zouden we op èlke bergtop vissen moeten vinden. En waar is dat water dan naartoe? Zoveel is er niet eens op aarde.
  • Leo Peeters

3 maanden geleden
    Er leefden helemaal geen dinosaurussen op de Noordpool. We zien hier alweer het bewijs van een wereldwijde watervloed die zelfs de hoogste bergen onder water zette (vandaar fossielen van vissen op bergtoppen).
  1. Manuscripten Anne Frank nu ook integraal online, maar niet in te kijken in Nederland

Manuscrip­ten Anne Frank nu ook integraal online, maar niet in te kijken in Nederland

Voor het eerst worden de oorspronkelijke manuscripten waarmee Anne Frank hoopte een beroemd schrijfster te worden, integraal online getoond en ontsloten binnen een historisch kader. Dat meldt de Anne Frank Stichting. De lancering van de online editie gebeurt door de Belgische Vereniging voor Onderzoek en Ontsluiting van Historische Teksten. In Nederland, toenmalige verblijfplaats van het Joodse meisje, is de online editie niet in te zien vanwege auteursrechtelijke bepalingen. In België wel.
  2. Hoe ‘Jurassic Park’ de bottenbusiness deed exploderen (en waarom dat slecht nieuws is voor wetenschappers)
    PREMIUM

Hoe ‘Jurassic Park’ de bottenbusi­ness deed exploderen (en waarom dat slecht nieuws is voor wetenschap­pers)

Stan, de meest volledige Tyrannosaurus rex ooit opgegraven, is verkocht voor 27 miljoen euro. Dat is bijna vier keer zoveel als de 7 miljoen euro die in 1997 werd neergeteld voor zijn soortgenoot Sue. Verklaring voor dat recordbedrag op de fossielenmarkt? “De bottenbusiness is geëxplodeerd, de concurrentie is beenhard door de online verkoop van vaak illegaal opgegraven stukken. Daarnaast vuurde ‘Jurrasic Park’ de fascinatie voor dino’s aan. Het is jammer dat wetenschappers daardoor moeilijker aan onderzoeksmateriaal geraken”, zegt paleontoloog Koen Stein (40).
  3. Australische dokter vindt nieuwe manier om bloedingen bij haaienbeten te stoppen

Australi­sche dokter vindt nieuwe manier om bloedingen bij haaienbe­ten te stoppen

Onderzoek door een dokter van de Australian National University zet een nieuwe manier uiteen om het leven van surfers te redden na een haaienbeet. Hoewel aanvallen door de dieren zeldzaam blijven in het land, is er de laatste jaren wel een stijging van het aantal incidenten. Daarom onderzocht de Australische dokter en surfer Nicholas Taylor hoe overlijdens in het geval van een haaienbeet kunnen worden voorkomen.