Volledig scherm
De melkweg, gezien vanop de aarde. Het sterretje geeft de positie van het mysterieuze object aan. © AFP

“Spookachtig” ruimteobject zendt om de 18 minuten radiosignalen uit

Een Australische astronoom is bij het in kaart brengen van radiogolven in het heelal op een hemellichaam gebotst dat drie keer per uur enorme energiegolven uitstootte. Wetenschappers hadden zoiets nog nooit gezien. Nature publiceerde gisteren een studie over de verrassende ontdekking, die voorlopig een mysterie blijft.

1. Nieuw onderzoek doet opnieuw vragen rijzen bij genetische pre-implantatietest (PGT-A) die speurt naar ‘abnormale’ embryo’s na ivf-behandeling

Nieuw onderzoek doet opnieuw vragen rijzen bij genetische pre-implanta­tie­test (PGT-A) die speurt naar ‘abnormale’ embryo’s na ivf-behande­ling

Een PGT-A test is een genetische test die (soms) wordt uitgevoerd na een ivf-behandeling. De test spoort ‘abnormale' embryo’s op en zou de kans op een zwangerschap groter maken. De ‘abnormale' embryo’s worden immers niet teruggeplaatst in de baarmoeder en gaan verloren. De PGT-A test is omstreden en wordt doorgaans niet meer gebruikt in ons land. Zo blijkt nog uit een nieuwe studie dat tal van vrouwen in de VS toch zwanger raakten na het terugplaatsen van ‘abnormale’ embryo’s.