(Illustratiefoto)
Volledig scherm
(Illustratiefoto) © Getty Images/Cavan Images RF

'Pedagogische tik' heeft zelfde effect op hersenen als ernstige mishandeling

De 'corrigerende tik' kan de hersenontwikkeling bij kinderen op dezelfde manier beïnvloeden als ernstiger vormen van geweld. Dat blijkt uit een studie van de Universiteit van Harvard waarover De Morgen bericht.

23 reacties

  • Wes Vander

    3 weken geleden
    Leg er nog wat meer eieren onder! Wij zijn zo opgevoed en ik voel mij niet mishandeld ze! Dat zal mooi worden binnen een paar jaar als de jeugd niet meer weet wat wel of niet mag!
  • Jozef Vermeulen

    3 weken geleden
    Alles toelaten heeft een nog groter effect op de hersenen.
  • Frank Van den Bulck

    3 weken geleden
    Dit is van de pot gerukt !
  • Geert Vaelen

    3 weken geleden
    En hoe werkt het gepamper bij jongeren als het op respect en regels volgen aankomt? Vroeger kreeg je een mep en ging je vanzelf de regels volgen als je de hand van je vader nog maar zag. Nu lachen ze de regels uit en bepalen ze zelf hun eigen regels. Is dat beter dan? In onze tijd (20-30 jaar geleden) zag je nooit zoveel jongeren samentroepen om dan in grote groepen rellen te starten of voorbijgangers te treiteren, simpelweg uit verveling.
  • Ellen Van Den Bergh

    3 weken geleden
    Ik behoor duidelijk tot een andere generatie dan iedereen die hieronder gereageerd heeft. Positieve bekrachtiging werkt zoveel beter dan straffen en er zijn andere manieren van straffen dan fysiek. Ik hoor trouwens niet anders dan dat ik zo'n geweldig braaf kind heb.
  1. Dit is waarom parkeren zonder handrem geen goed idee is
    Play

    Dit is waarom parkeren zonder handrem geen goed idee is

  2. Maak een virtueel ritje vanaf de eerste  rij op de “snelste achtbaan van de Benelux”
    Play

    Maak een virtueel ritje vanaf de eerste rij op de “snelste achtbaan van de Benelux”

Wetenschap & Planeet