Van Ranst ondekt mutaties in apenpokkenvirus.
Volledig scherm
Van Ranst ondekt mutaties in apenpokkenvirus. © Photonews, Reuters

Laboratorium van Marc Van Ranst (KU Leuven) ontdekt “handvol mutaties” in apenpokkenvirus

Het laboratorium van viroloog Marc Van Ranst (KU Leuven) heeft een “handvol mutaties” in het apenpokkenvirus ontdekt. Mogelijke gevolgen voor de besmettelijkheid zijn nog niet duidelijk.

1. Nieuw DNA-onderzoek onthult geheimen over inwoners van Pompeii: “Deze man was te ziek om te vluchten van vulkaanuitbarsting”

Wetenschap­pers lossen 90 jaar oud mysterie van Pompeii op: waarom probeerden deze twee slachtof­fers niet te vluchten?

Wetenschappers hebben nieuwe “genetische geheimen” onthuld na onderzoek van de stoffelijke resten van inwoners van de Romeinse stad Pompeii, die in 79 na Christus met as werd bedekt na de uitbarsting van de Vesuvius. Het gaat meer bepaald om het DNA uit de beenderen van een man en een vrouw, die reeds in 1933 werden opgegraven. Het is de eerste keer dat een volledige reeks genetisch materiaal, of een ‘genoom’, van een Pompeijaan wordt ontcijferd. Daarmee hebben de wetenschappers een mysterie van maar liefst 90 jaar kunnen oplossen. Zo blijkt nu dat de twee slachtoffers niet probeerden te vluchten tijdens de uitbarsting omdat de man daarvoor te ziek was.