Missie geslaagd! We zien Ingenuity in de lucht hangen op de planeet Mars.
Volledig scherm
Missie geslaagd! We zien Ingenuity in de lucht hangen op de planeet Mars. © AP

Historische vlucht van NASA-helikopter Ingenuity op Mars geslaagd

Historisch! NASA-helikopter Ingenuity is voor het eerst op Mars de lucht ingegaan. Dat is vanochtend rond 9.30 uur onze tijd gebeurd zijn, maar door de vertraging in de communicatie tussen de rode planeet en de onze, kwam de bevestiging pas even voor 13 uur - zo’n 3,5uur later - bij ons op aarde door. Een eerdere poging van de eerste gemotoriseerde en gecontroleerde vlucht op een andere planeet dan de onze werd uitgesteld wegens technische problemen.

• Yves Steenssens

1 jaar geleden
    Straffen toebak ; maar wanneer gaan we aan onze beschaving beginnen ?
  • Ives Ameel

fantastisch
  • paul hessens

1 jaar geleden
    Deze technologie komt morgen iedereen ten goede.Denk maar aan al de communicatie dingen die wij tegenwoordig in onze huiskamer vinden. Vergeet niet dat nieuwe ontwikkelingen op het gebeid van communicatie ,wetenschap, en zo veel meer hun oorsprong vonden uit een nood om iets buitengewoons te willen doen.Laat oorlog niet 1 van deze zijn...want dat kost meer.En dat we met 4 miljard mensen te veel zijn is een feit... daarvoor, doen we best wat..!!?? Voor mij een dikke bravo voor deze prestatie!
  • Marc Paesen

1 jaar geleden
    Tegen dat men op Mars kan "wonen" is al het leven al op aarde dood en begraven. Trouwens, een mens is niet gemaakt om in zo'n omgeving te leven, allerhande ziekten en aandoeningen zullen de kop opsteken ( gebrek aan zwaartekracht staat voor osteoporose, mentale labiliteit, enz.. enz..)
  • Donald Duck

1 jaar geleden
    Ale de mensheid had dit nodig de armoede en de ellende in de wereld is opgelost daar waren wij op aan wachten. miljarden uitgeven waar alleen woestijn te zien is prachtig hè
  1. Reuzenbacterie ontdekt die zichtbaar is met het blote oog: “Alsof je een andere persoon ontmoet die zo groot is als Mount Everest”

Reuzenbac­te­rie ontdekt die zichtbaar is met het blote oog: “Alsof je een andere persoon ontmoet die zo groot is als Mount Everest”

Wetenschappers hebben nieuwe bacteriële cellen ontdekt. Wat hun vondst zo opmerkelijk maakt, is dat de bacteriën zo groot zijn dat ze makkelijk zichtbaar zijn met het blote oog. Met maar liefst één volledige centimeter gaat het om de grootste bacteriën die ooit zijn waargenomen. Dat schrijven de onderzoekers in het gerenommeerde vaktijdschrift Science.
  2. “Mensheid komt mogelijk oorspronkelijk ook uit Zuid-Afrika”: vroege voorouders van de mens een miljoen jaar ouder dan gedacht

“Mensheid komt mogelijk oorspronke­lijk ook uit Zuid-Afri­ka”: vroege voorouders van de mens een miljoen jaar ouder dan gedacht

Nieuw onderzoek stelt dat fossielen van onze voorouders uit de Zuid-Afrikaanse grotten van Sterkfontein - die deel uitmaken van de zogenaamde ‘wieg van de mensheid’ - tussen de 3,4 en 3,6 miljoen jaar oud zijn. Dat is maar liefst een miljoen jaar ouder dan eerder gedacht. Het betekent ook dat onze voorouders uit Zuid-Afrika al op aarde rondliepen in de tijd van de vrouwelijke mensachtige met de bijnaam ‘Lucy’, van wie het skelet in 1974 in Ethiopië in het oosten van Afrika werd gevonden.