Het Ahirase-systeem.
Volledig scherm
Het Ahirase-systeem. © Honda

Deze trillende schoen van Honda helpt blinden om beter te navigeren

De Japanse autofabrikant Honda brengt via de nieuwe dochtermaatschappij Ahirase een navigatiesysteem voor schoenen op de markt dat blinden en slechtzienden moet helpen. Door middel van trillingen weten visueel gehandicapten waar ze naartoe moeten.

1. Belgisch onderzoek legt mechanisme dodelijke schimmelinfectie bovenop griep of Covid-19 bloot

Belgisch onderzoek legt mechanisme dodelijke schimmelin­fec­tie bovenop griep of Covid-19 bloot

Ruim 15 procent van alle ernstig zieke patiënten die met griep of Covid-19 op intensieve zorg belanden, ontwikkelen bijkomend aspergillose, een schimmelinfectie in de longen. Omdat de immuunrespons aangetast wordt, zijn patiënten vatbaarder voor schimmelinfecties. Dat blijkt uit een nieuwe internationale studie van UZ Leuven en KU Leuven, die vandaag is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift The Lancet Respiratory Medicine.
  2. James Webb Space Telescope neemt voor het eerst koolstofdioxide waar in de atmosfeer van een exoplaneet

James Webb Space Telescope neemt voor het eerst koolstofdi­oxi­de waar in de atmosfeer van een exoplaneet

Een primeur voor de James Webb ruimtetelescoop. Voor het eerst heeft het observatorium onomstotelijk bewijs geleverd dat er koolstofdioxide (CO2) voorkomt in de atmosfeer van een planeet buiten ons zonnestelsel. Het gaat om de gasreus WASP-39b die op 700 lichtjaar afstand van de aarde rond zijn ster draait. Dankzij wetenschappelijke ontdekkingen zoals deze krijgen we een beter zicht op hoe planeten en zonnestelsels zich vormen en hoe uniek wij zijn.