.
Volledig scherm
. © iStock

De magnetische noordpool verschuift in sneltempo naar Rusland, en dat heeft gevolgen

Onze planeet is het noorden kwijt en dat mag je letterlijk nemen. De magnetische noordpool van de aarder verschuift sneller dan ooit richting Rusland. Wetenschappers zijn genoodzaakt snel in te grijpen.

• Ludwig Vanden Boer

3 jaar geleden
    Als de russen dan maar geen taks zullen heffen op het gebruik van het kompas, eens de noordpool in Rusland is aangekomen. De Belgische regering zou het doen, zeker weten. Na het betalen voor de zure regen, het gat in de ozonlaag en de co2 kunnen ze nu een noordpoolverplaatsingstaks heffen.
  • Kirsten De Laet

3 jaar geleden
    Door de pool wissel gaat ook ons klimaat veranderen, jetstreams zullen zich verplaatsen waardoor het noorden warmer wordt en het zuiden kouder. En niet door teveel fossiele brandstoffen te gebruiken en CO2 uit te stoten, wat overigens onze bloemen en gewassen doet groeien, zoals wetenschappers en bosbrossers ons trachten wijs te maken. Er zijn al ruim bewijzen te vinden op internet over de pool wissel maar dat komt niet in de mainstream media.
  • Opa Pa

3 jaar geleden
    Mooi, dan zijn zij de koning van het noorden.
  • Nick Lersberghe

3 jaar geleden
    @Jan Joret Dat valt te zien aan de manier waarop het gesteente bij de Mid-Atlantische Rug stolt. Daar valt een alternerend patroon te zien in de uitlijning van de mineralen. Door de afstand tussen de strepen kunnen we achterhalen hoeveel tijd er tussen omwisselingen ligt
  • emiel wouters

3 jaar geleden
    zou het niet zijn dat de russen nieuwe magneten aan het testen zijn. voor de nieuwe magneet wapens dat ze aan het ontwikkelen zijn. en wijze daarom niet alle kompassen dan naar de russen. we zijn toch gewoon van altijd naar de russen te wijzen. kat de kompassen het dan ook maar doen.
  1. Magnetische polen kunnen switchen en tot chaos leiden: "Zelfs doorspoelen wc wordt dan onmogelijk"

Magneti­sche polen kunnen switchen en tot chaos leiden: "Zelfs doorspoe­len wc wordt dan onmogelijk"

Dat de magnetische polen op aarde van positie zouden wisselen, lijkt op zich straf. Toch gebeurde dat al vaker en zál het ook blijven gebeuren. Er zijn aanwijzingen dat we nu weer in zo'n lange overgangsperiode zitten. Op zich geen ramp - sorry, aanhangers van doemscenario's - maar toch kan zo'n switch mogelijk chaotische gevolgen hebben, als licht, gsm's en computers zouden uitvallen.
  2. Risico op (zeldzame) ontsteking van hartspier veel groter bij besmetting met Covid-19 dan na vaccinatie

De drie jonge renners die recent naar het ziekenhuis moesten door hartklachten na hun tweede prik, zullen niet de enigen zijn. Een recente studie, gepubliceerd in het vakblad New England Journal of Medicine, toont het (zeldzame) verband aan tussen een ontsteking van de hartspier en een vaccinatie met het Pfizer-vaccin. “Maar het risico is nog groter als je niet gevaccineerd bent en besmet raakt”, benadrukken de onderzoekers.