De neanderthaler (links) en de homo sapiens.
Volledig scherm
De neanderthaler (links) en de homo sapiens. © BELGAIMAGE

Creativiteitsgenen gaven homo sapiens voordeel op neanderthaler

Onderzoekers hebben een reeks genen ontdekt die gelinkt zijn aan creativiteit, die de homo sapiens een belangrijk voordeel kunnen hebben gegeven ten opzichte van de neanderthalers. “Het geheime wapen” zou hem in staat hebben gesteld om uitsterving te voorkomen.

• Peter Van De voorde

1 jaar geleden
    Waar in de tijd ze dan terug verloren geraakt.
  • M Veo

1 jaar geleden
    Hopenlijk gaat men dat gebruiken om kinderen de juiste opleiding te geven waarin ze goed zijn. Veel talent gaat verloren of wordt te laat ontdekt.
  • john maelfait

1 jaar geleden
    en van deze die deze goede genen niet hebben maken ze politiekers!
  1. De nieuwe dinosaurus genoemd naar de “schaduw des doods”: grootste megaraptor tot nu toe opgegraven in Argentinië
    Play

Argentijnse paleontologen hebben de grootste megaraptor tot nu toe opgegraven. Het gaat om een vleesetende dinosaurus met een lengte van 9 à 10 meter. De nieuwe megaraptor is genoemd naar de “schaduw des doods”. Deze dino was in het Krijt, zo’n 70 miljoen jaar geleden, een toproofdier. Hij stond op het hoogste niveau van de voedselpiramide en was dus zelf geen prooi voor andere dieren.
  2. Kan je nu nog een airco laten plaatsen voor de zomer? Zo zit het met de wachttijden
    Livios

Kan je nu nog een airco laten plaatsen voor de zomer? Zo zit het met de wachttij­den

Wie deze zomer niet wil puffen in een veel te warm huis, kan investeren in een airco of lucht-luchtwarmtepomp. Dat is een effectieve manier om de temperatuur binnenshuis het hele jaar door comfortabel te houden. In de zomer worden de kamers gekoeld en ontvochtigd en tijdens de winter doet de lucht-luchtwarmtepomp dienst als energiezuinige elektrische bijverwarming. Maar hoe zit het met de wachttijden voor die aircotoestellen? Ben je hopeloos te laat als je er nog eentje wil voor de zomer? Bouwsite Livios vroeg het aan Lieven Verstaen van Daikin.
  1. Covid-19-patiënten met milde of geen symptomen danken dat mogelijk aan neanderthalers

Co­vid-19-patiënten met milde of geen symptomen danken dat mogelijk aan neandertha­lers

Een genetische variant die het risico van Covid-19-patiënten om op intensieve zorg terecht te komen met 22 procent verlaagt, blijkt afkomstig van de neanderthalers, volgens een nieuwe studie. Eerder hadden dezelfde onderzoekers aangetoond dat andere genvarianten geërfd van de neanderthalers net de kans op een ernstig ziekteverloop vergrootten. “Verbazingwekkend dat het immuunsysteem van de uitgestorven neanderthalers ons vandaag nog altijd in positieve én negatieve zin beïnvloedt”, concludeert professor Svante Pääbo.
  2. Rekenrecord: derdemachtswortel getal van 36 cijfers uitgerekend

Rekenre­cord: derde­machts­wor­tel getal van 36 cijfers uitgere­kend

Gewapend met slechts pen, papier en zijn eigen brein is de 82-jarige Nederlander Willem Bouman uit Alphen aan den Rijn erin geslaagd een bijzonder moeilijke rekensom op te lossen. Hij berekende de derdemachtswortel van een getal van 36 cijfers. Hij had daar 8 minuten en 46 seconden voor nodig. Bouman deed dat zaterdag op de open dag van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), en volgens de universiteit is Bouman de eerste die dit ooit heeft gepresteerd.