Illustratiebeeld
Volledig scherm
Illustratiebeeld © EPA

Astronauten verliezen heel wat botmassa tijdens ruimtemissies en die winnen ze niet makkelijk terug

Astronauten verliezen decennia aan botmassa door hun reis naar de ruimte. Zelfs jaren nadat ze terugkeren naar de aarde, is de botdichtheid niet volledig hersteld. Wetenschappers waarschuwen in een nieuwe studie, gepubliceerd in het vaktijdschrift ‘Scientific Reports’ , dat dit een “grote zorg” is voor toekomstige missies naar Mars, die enkele jaren in beslag zullen nemen.

1. Minder gas verbruiken deze winter? Deze vijf stappen kan je nu al zetten
    Mijnenergie

Minder gas verbruiken deze winter? Deze vijf stappen kan je nu al zetten

De onzekerheid rond de aardgasbevoorrading vanuit Rusland weegt sterk op de internationale energiemarkten en bijgevolg ook op jouw aardgasfactuur. Dat effect laat zich tijdens de zomer gelukkig minder voelen, maar belooft in de winter hard aan te komen. Om jouw aardgasverbruik en bijgevolg ook jouw aardgasrekening te beperken, kan je nu al de nodige stappen ondernemen. Mijnenergie.be bundelt vijf praktische tips.
  2. PORTRET. Belgische raketpionier Charlie Bossart: held van NASA, bejubeld door Elon Musk, maar bij ons zo goed als onbekend
    PREMIUM

PORTRET. Belgische raketpio­nier Charlie Bossart: held van NASA, bejubeld door Elon Musk, maar bij ons zo goed als onbekend

Als er lijstjes worden gemaakt van de Grootste Belgen aller tijden, staat zijn naam er nooit tussen. Vreemd, want in de States is Karel Jan ‘Charlie’ Bossart (1904-1975) niet minder dan een held. Van de NASA tot Elon Musk: allemaal plaatsen ze de Belgische raketpionier, ‘de overgrootvader van de maanlanding’, op het hoogst mogelijke voetstuk. Niet slecht voor een kind van de Kalmthoutse Heide dat nooit naar school ging.