Ter illustratie
Volledig scherm
Ter illustratie © AP

Asteroïde twee keer zo groot als grootste gebouw ter wereld scheert vandaag voorbij onze planeet

(7335) 1989 JA, een asteroïde die zeker twee keer zo groot is als de Burj Khalifa in Dubai, zet koers richting de aarde. Vandaag, vrijdag 27 mei, is de afstand tussen onze planeet en de gigantische ruimtesteen het kleinst, zo berekenden astronomen. Geen zorgen, de asteroïde zal nog steeds een veilige afstand van vier miljoen kilometer bewaren.

1. Ziekenfonds betaalt tot 120 euro terug voor het kamp van je kind: is een extra verzekering aangewezen?
    Spaargids.be

Zieken­fonds betaalt tot 120 euro terug voor het kamp van je kind: is een extra verzeke­ring aangewezen?

De zomervakantie staat voor de deur. Dat betekent meteen ook weer dat vele duizenden kinderen op kamp trekken. Van avontuurlijke kampen met de jeugdbeweging, over sportvakanties, tot speelpleinwerking: aan mogelijkheden geen gebrek. Ondanks de grote toewijding van de monitoren valt een ongevalletje nooit uit te sluiten. Is je kind in dat geval voldoende verzekerd? Spaargids.be noteert wat je zeker moet weten.
  2. Belgisch onderzoek bewijst hoe dinosaurussen uitstierven: “Een mirakel. We hebben enorm veel geluk gehad”
    PREMIUM

Belgisch onderzoek bewijst hoe dinosaurus­sen uitstier­ven: “Een mirakel. We hebben enorm veel geluk gehad”

Het staat na Belgisch onderzoek helemaal vast: er zijn geen dinosaurussen meer door een meteoriet die 66 miljoen jaar geleden insloeg in de Golf van Mexico. Dat is bevestigd door een groep wetenschappers onder leiding van Steven Goderis, professor aan de VUB. De bevindingen van de meteorietenprof zijn gepubliceerd in het belangrijke wetenschappelijke tijdschrift ‘Science Advances’. “Het feit dat we de iridium, een stof waaruit de meteorieten bestaan, gevonden hebben, is een mirakel. We hebben enorm veel geluk gehad.”