Zuurstof van de aarde belandt op de maan

rv
Japanse wetenschappers hebben ontdekt dat grote hoeveelheden zuurstof van de aarde op de maan belanden. Wanneer de aarde precies tussen de maan en de zon komt te staan, nemen zonnewinden zuurstof mee naar het maanoppervlak. De resultaten van het onderzoek werden gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.

Gedurende vijf dagen in de maancyclus komt de aarde precies tussen de maan en de zon te staan. In die periode draait de maan door de magnetostaart van de aarde, het gebied achter de aarde dat bereikbaar is voor zonnewinden. Een zonnewind kan dan zuurstof van de aarde naar de maan stuwen.

Op deze figuur zien we hoe het magnetisch veld van de aarde zich in traanvorm uitstrekt rond de maan wanneer die perfect in lijn staat met de aarde en de zon.

NASA

Maan bevat informatie over de aarde

"De bovenste atmosfeer van de aarde bestaat uit zuurstofionen die gemakkelijk worden opgepikt door zonnewind. Een deel raakt verloren in de ruimte, maar een groot deel belandt op de maan", zegt astrofysicus Kentaro Terada van de universiteit van Osaka aan The Atlantic.

"Het is fantastisch dat de maan van een planeet informatie over die planeet kan bevatten dankzij zonnewind", aldus planeetkundige Craig Hardgrove.