Zo ziet het spoor van een dinosaurusjacht eruit

De foto's van het spoor van de dinosaurussen die in 1940 werden gemaakt.
Plos One De foto's van het spoor van de dinosaurussen die in 1940 werden gemaakt.
Wetenschappers hebben voor het eerst het spoor van een dinosaurusachtervolging digitaal gereconstrueerd. Meer dan 110 miljoen jaar geleden werd in het gebied dat nu de Amerikaanse staat Texas is een plantenetende dinosaurus achtervolgd door een vleesetende soortgenoot.

De voetsporen van de dino's werden in 1940 opgegraven door de Amerikaanse paleontoloog Roland Bird. Het voetspoor werd vervolgens in blokken verdeeld en vervoerd naar verschillende onderzoekscentra over de hele wereld.

Paleontologen van de Royal Veterinary College in Londen gebruikten het fotomateriaal van Bird (zie bovenstaande foto) om het spoor van de dinosaurussen te kunnen reconstrueren. Ze zijn erin geslaagd om de complete 45 meter van de achtervolging opnieuw in beeld te brengen.

Bij de achtervolging was een 6 tot 9 meter lange roofdinosaurus betrokken die een 9 tot 15 meter lange andere dinosaurus probeerde te vangen. De paleontologen weten niet zeker om welke soorten het gaat, waarschijnlijk is de jager een vleesetende Acrocanthosaurus en de prooi een plantenetende Pleurocoelus.

'De techniek heeft zich in de afgelopen jaren zodanig ontwikkeld dat we gemakkelijk en goedkoop een 3D-model kunnen maken van digitale foto's. Dit is op veel vlakken al revolutionair geweest', vertelt een van de onderzoekers. De resultaten staan gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Plos One.

De 3D-reconstructie van het spoor van de dinosaurussen.
Peter Falkingham De 3D-reconstructie van het spoor van de dinosaurussen.
Plos One