Zo vinden wespen hun nest dus terug

thinkstock
Wanneer zandwespen hun nest verlaten, slaan ze beelden van de omgeving van hun nest op om ervoor te zorgen dat ze later hun weg weer terugvinden. Dat hebben wetenschappers aan een Australische universiteit ontdekt met behulp van hogesnelheidscamera's.

"Ze kijken naar hun nest vanuit het standpunt van hun latere terugkeer," zegt professor Jochen Zeil, wiens studie vandaag werd gepubliceerd in het vakblad Current Biology. "Het is een beetje zoals wanneer je een hotel verlaat in een onbekende omgeving. Om zeker te zijn dat je het zal herkennen wanneer je terugkomt, kijk je om terwijl je wegwandelt. Het is een erg slimme manier om alle informatie te vergaren die je nodig hebt om je weg terug te vinden."

Het is al langer geweten dat insecten oriëntatievluchten uitvoeren om hun weg naar het nest terug te kunnen vinden, maar tot nu toe wist niemand precies welke informatie ze daarvoor precies gebruiken.

Hogesnelheidscamera's

Om een antwoord te vinden op deze vraag, gebruikten professor Zeil en zijn collega's twee hogesnelheidscamera's. Daarmee filmden ze de korte oriëntatie van de 'cerceris australis', een grondwesp.

De onderzoekers legden zowel de afgelegde route vast als de richting waarin de wesp op dat ogenblik keek. "Het leek alsof we in de cockpit van dit dier zaten terwijl het leerde hoe de omgeving rond het nest eruitzag bij vertrek", aldus Zeil.

Met hun facetogen zien wespen de wereld in een lage resolutie en een panoramisch beeld. De wetenschappers combineerden dit met de informatie over hun vliegroute om te reconstrueren wat wespen zien tijdens hun oriëntatievlucht.

Het leek alsof we in de cockpit van dit dier zaten terwijl het leerde hoe de omgeving rond het nest eruitzag bij vertrek.

Professor Jochen Zeil

Achterwaartse vlucht

Tijdens haar oriëntatievlucht vliegt de wesp achterwaarts weg van het nest in een systematisch zigzagpatroon, daarbij vliegt ze steeds hoger en verder weg.

De wetenschappers veronderstelden dat de wesp tijdens de oriëntatievlucht het nest en haar omgeving in haar geheugen opslaat, om zich zo te herinneren in welke richting ze moet vliegen wanneer ze later terugkeert. Die hypothese bleek correct toen de biologen erin slaagden om de bewegingen van de wesp bij haar terugkeer correct te voorspellen.

Volgens Dr. Zeil kan het onderzoek helpen bij de ontwikkeling van autonoom-vliegende minirobots.

Ontdek in de video hieronder hoe de verkenningsvlucht van een wesp eruitziet: