Wetenschappers vinden onderaards meer onder piramide in Mexico

REUTERS
In de Mexicaanse Maya-stad Chichén Itzá op het schiereiland Yucatán hebben wetenschappers een onderaards meer onder een piramide gevonden. Het meer is tot 35 meter lang en meer dan 20 meter diep.

Het gaat om de eeuwenoude tempel van Kukulcán, ook bekend als 'El Castillo', op het schiereiland Yucatán in Mexico. Hij werd gebouwd door de Maya's en is één van de bekendste bouwwerken in Mexico. Archeologen hebben nu ontdekt dat de piramide gedeeltelijk gebouwd werd op een meer van wel twintig meter diep. Tussen het fundament van het bouwwerk en het meer ligt een natuurlijke kalksteenslaag van vijf meter dik.

De wetenschappers deden de eigenaardige vondst niet aan de hand van opgravingen, maar door een geo-elektrisch onderzoek. Volgens archeoloog Guillermo de Anda is de ontdekking van groot belang. De aanwezigheid van het onderaardse meer kan namelijk bevestigen dat de Maya's de tempels gebruikten als kosmologische instrumenten. "De vier grotten die de tempel omringen zouden bijvoorbeeld de vier windstreken kunnen voorstellen, met in het midden het meer als het centrum van het universum", aldus de Anda.

Mysterieuze cultuur
Volgens geoloog Rene Chavez zijn er nu eerst andere vragen te beantwoorden. "Wisten de Maya's dat er water aanwezig was vooraleer ze aan de bouw van de piramide begonnen? Het antwoord op dergelijke vragen kan ons alweer meer inzicht geven in hun mysterieuze cultuur".