Ga naar de mobiele website
^ Top

Wetenschappers ontdekken levende bacteriën die 50.000 jaar oud kunnen zijn

ap
Wetenschappers hebben een opmerkelijke ontdekking gedaan in een bloedheet grottencomplex in het Mexicaanse Naica. Ze vonden er 800 meter onder de grond bizarre, duizenden jaren oude microben en virussen in kristallen. En ze zouden 50.000 jaar oud kunnen zijn.

Het was Penelope Boston, het hoofd van het Astrobiologisch Instituut van ruimtevaartorganisatie Nasa, die de ontdekking bekendmaakte. "De levensvormen overleefden op mineralen als ijzer en mangaan", vertelde ze. "Het gaat om superleven, kleine tijdsmachines."

De resultaten, waar negen jaar aan werd gewerkt, werden nog niet gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift. Boston wil zelf eerst nog meer genetische tests doen op de organismen, die ze zowel in de grotten als het lab deed ontwaken.

Penelope Boston tijdens het onderzoek.
ap Penelope Boston tijdens het onderzoek.

Als haar beweringen kloppen, zou het een nieuw bewijs zijn van hoe microben in extreme omstandigheden kunnen overleven op aarde. De levensvormen - 40 verschillende soorten microben en zelfs enkele virussen - zijn in elk geval bijzonder ongewoon, want hun genetisch nauwst bekende verwanten verschillen minstens 10 procent. Daarmee zijn ze genetisch even ver van elkaar verwijderd als bijvoorbeeld mensen en paddenstoelen, volgens Boston.

Mijnbedrijf
De ontdekking werd gedaan toen een mijnbedrijf wilde beginnen te boren vlakbij het complex. Daarvóór waren de grotten helemaal van de buitenwereld afgesloten geweest. Sommige waren zo groot als kathedralen. De onderzoekers droegen pakken die er wat uitzagen als ruimtepakken om de stalen niet te besmetten en zich te beschermen tegen de grote hitte onder de grond.

De leeftijd van de organismen werd bepaald aan de hand van de plaats waar ze zaten in de kristallen en de snelheid waarmee die groeien.

Meer over

• Anonymous

In België vind je die bacteriën en virussen in de verschillende parlementen maar je kan daar beter buiten blijven want dat stinkt daar als de pest naar bracksel.

• Anonymous

Van een virus kan je niet zeggen dat het overleeft, want een virus is geen levend organisme.

• senne205 .

Hetgeen ik niet snap is datwe altijd opnieuw verbaasd zijn. Ze hebben al een microbe gevonden dat kon overleven in de ruimte zelf. Als dit kan dan zijn er quasi geen limieten voor een microbe om in te overleven. 50.000 jaar is wel enorm lang maar wij hebben eerlijk gezegt nog geen promile procent verstand van hoe alles ineen zit.

Meld een bug