Wetenschappers krabben zich in de haren: de ster die weigert te sterven

Illustratiebeeld.
Thinkstock Illustratiebeeld.
Als een ster aan het einde van zijn leven is, gaat hij soms met een enorme ontploffing ten onder: een supernova. Maar wetenschappers hebben nu een unieke ster ontdekt: die heeft zijn eigen dood overleefd, bleef schijnen, ontplofte later opnieuw en schijnt nog altijd.

Een Amerikaanse telescoop zag in september 2014 een ontploffing aan de sterrenhemel. De explosie leek aanvankelijk normaal en het licht vervaagde langzaam. Maar waar normale supernova's na ongeveer honderd dagen doven, bleef deze ster ongeveer twee jaar lang schijnen. Af en toe dimde het licht iets of werd het helderder. Ook nu is de supernova nog helder.

Toen de wetenschappers in de archieven doken, ontdekten ze dat er al eerder een ontploffing was geweest op precies dezelfde plek in het heelal, in 1954. Met andere woorden: de ster is toen geëxplodeerd, bleef een halve eeuw leven, ontplofte toen weer en is nog altijd niet dood. De onderzoekers begrijpen niet precies hoe het kan dat de ster zich niet houdt aan de natuurwetten. Mogelijk gaat het om een onbekend type ster. De supernova staat beschreven in het wetenschapsblad Nature.

• Pieter De Koninck

Stuur die ster een open brief he: "Hallo, hou je aan de natuurwetten en sterf ofzo, ik weet niet..."

• Bruno Geeroms

En wat als de ster bij het uitsterven gewoon “sputtert”? Zoals een kaars die op het punt staat uit te doven? Zoals in zovele gevallen zal er altijd wel een verklaring zijn

• Sobek Wessels

Juliette , een ster is geen gasbol maar bestaat uit lichtgevend plasma dat ontstaan is uit gas onder hoge druk en temperatuur . Jupiter is een Gasbol . Alle sterren zijn Zonnen ! En de Temp van een ster die op lichtjaren van hier bevind heeft geen enkel effect , de Temp in het Universum is -270 graden dus al die sterren warmen niks op .

• Jos Den Beste

Sterren zijn geen "gasbollen" en sterren moeten niet uitgroeien tot zonnen. Het zijn zonnen. Moesten we alles weten, dan was er geen wetenschappelijk onderzoek meer nodig of mogelijk. Wetenschap probeert net te verklaren hoe zaken werken en/of tot stand komen. Dat standpunten wijzigen al naar gelang onze kennis vergroot is enkel maar een teken van intelligentie. Voor alle duidelijkheid; natuurwetten zijn natuurlijk ook geldig buiten de aarde.

• willy van der Wijk

Is men de snelheid van het licht vergeten , hoelang duurt het voor wij dat zien ?