Wetenschappers implanteren menselijk gen in brein van apen

thinkstock
Chinese wetenschappers hebben in apen een menselijk gen geïmplanteerd waardoor de apenhersenen meer op de onze gaan lijken. Het experiment is onderdeel van een studie naar de evolutie van de menselijke intelligentie.

In het wetenschappelijke vakblad National Science Review  beschrijven onderzoekers van het zoölogisch instituut van Kunming, de Chinese Academie van Wetenschappen en de Amerikaanse Universiteit van Noord-Carolina dat ze resusapen als embryo hebben uitgerust met het menselijk gen MCPH1. Zes apen overleefden het onderzoek niet. De vijf anderen werden getest om te zien welke invloed het menselijk gen had op hun ontwikkeling en vaardigheden.

Wat bleek? De aangepaste dieren presteerden beter dan hun soortgenootjes bij geheugentests met afbeeldingen van gekleurde blokjes.
 “Dit is onze eerste poging om de evolutie van het menselijk leervermogen te leren begrijpen met een transgeen apenmodel’’, zegt geneticus en onderzoeksleider Bing Su van het Zoölogisch instituut van Kunming.

De wetenschappers stelden na de geboorte vast dat de behandelde apenbreinen zich langer ontwikkelden- net zoals bij mensenkinderen - en dat de dieren hoger scoorden bij tests van het kortetermijngeheugen. Ook hun reactietijd was beter in vergelijking met de controlegroep. De hersenomvang was echter niet groter dan bij soortgenoten in de natuur.

Planet of the Apes?

Door de werking van het gen bij de ontwikkeling van het brein in kaart te brengen, hopen de onderzoekers antwoord te krijgen op de vraag hoe mensen zo slim zijn geworden. Wie de filmreeks Planet of the Apes heeft gezien, krijgt er misschien apocalyptische angstbeelden bij, maar een dergelijk filmscenario lijkt nog ver weg. Toch zorgt het Chinese onderzoek voor gefronste wenkbrauwen binnen de wetenschap, zeker wanneer het over toepassing op mensen gaat.

Enkele wetenschappers hebben ethische bezwaren geuit in het tijdschrift MIT Technology Review tegen het experiment. “Dit begint sterk te lijken op de sciencefictionfilm ‘Planet of the Apes’. Welke rol hebben apen in deze wereld als ze in staat zijn om te denken zoals mensen?”, stelt Jacqueline Glover, bio-ethicus aan de Universiteit van Colorado. Ook James Sikela van de Universiteit van Colorado uit kritiek op het onderzoek. “Het gebruik van gemodificeerde apen om menselijke genen te bestuderen die ons iets zouden moeten leren over de ontwikkeling van ons brein, is roekeloos.”

Bekijk ook:

• Eveline Van den Hout

Binnen 50.000 jaar een nieuwe mensensoort.

• Hilde Eykens

Wat voor nut heeft dit, die wetenschappers zouden dezelfde pijnlijke dood moeten sterven als hun slachtoffers.

• Krysia ostrega

Wetenschappers spelen voor God !Dit wreekt zich ooit tegen de mens!

• Alec Verbruggen

Interessant experiment, hopelijk geraken ze zover dat de aap een echt menselijk bewustzijn kan ontwikkelen, wat zou die te vertellen hebben ? Tegenstanders van dergelijke experimenten kunnen zich beter van kritiek onthouden want niet kundig om deze experimenten naar waarde in te schatten.

• Nicolas Van Hoecke