Wetenschappers ontdekken nieuwe genen die haarkleur voorspellen

Shutterstock Wetenschappers hebben meer dan honderd nieuwe genen ontdekt waarmee iemands haarkleur nauwkeurig voorspeld kan worden
Wetenschappers hebben meer dan honderd nieuwe genen ontdekt waarmee iemands haarkleur op basis van DNA een stuk nauwkeuriger voorspeld kan worden. Dat is belangrijk voor bijvoorbeeld forensisch onderzoek, om onbekende daders op te sporen.

"Deze grote hoeveelheid nieuwe genen stelt ons in staat om haarkleur veel accurater te voorspellen uit DNA dan tot nog toe mogelijk was", zegt de Rotterdamse hoogleraar forensische moleculaire biologie Manfred Kayser. Het was al wel bekend dat haarkleur grotendeels genetisch bepaald is. Dit was echter op basis van slechts een handvol genen, die een minder duidelijk beeld gaven. Genen zijn stukjes DNA die onder meer iemands uiterlijk en karaktereigenschappen bepalen.

Het onderzoek, het grootste ooit op dit gebied, werd uitgevoerd door onderzoekers van onder meer Erasmus MC in Rotterdam en King's College London. Zij onderzochten het DNA van bijna 300.000 mensen in Europa. De uitkomsten zijn gepubliceerd in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Nature Genetics.

• mich lee

Johan, dat is omdat bepaalde delen van het DNA aan of uit kunnen staan. Het kan dus zijn dat je een bepaald stukje DNA hebt dat off staat en dat je doorgeeft aan je kinderen waarbij dat op ON komt te staan bij hen. Je kan door het DNA als 2 belnke ouders ook een zwart kindje krijgen. Een nicht van mij is getrouwd met een zwart. kind zo blank als iets, dat andere precies 100% een zwartje.

• Luc Cuypers

Johan , dat is er eene van de melkboer .

• Johan Goris

Haarkleur en erving is complex. Bv. Rood haar is relatief weinig aanwezig. En toch zie je koppels waarbij bv. de vrouw zwart haar heeft en de man blond. En toch hebben ze rosse kinderen.