Vreemd object aan rand van zonnestelsel: wat is 2015 TG387?

wikimedia commons
Aan de rand van ons zonnestelsel, ver voorbij alle planeten, bevindt zich een mysterieus object. Het is een klein rotsblok dat er 44.000 jaar over doet om een baan rond onze zon te draaien.

Het object heeft de wetenschappelijke naam 2015 TG387 gekregen. Hij is ongeveer 300 kilometer in doorsnee. Mogelijk is hij een dwergplaneet, net als Pluto. De ontdekking is dinsdag bekendgemaakt door de Internationale Astronomische Unie, de wetenschappelijke organisatie die over het onderzoek naar het heelal gaat.

2015 TG387 draait in een ovale baan rond de zon. Toen hij werd ontdekt, was de afstand tot de zon tachtig keer zo groot als de afstand van de aarde tot de zon. Als hij het dichtst bij de zon staat, is dat nog altijd 65 keer de afstand zon-aarde, twee keer zo ver weg als Pluto. En op het verste punt is de afstand tot de zon 2300 keer de afstand van de aarde tot de zon.

Er zijn mogelijk duizenden van zulke objecten in de buurt, maar ze zijn erg moeilijk te vinden vanwege de enorme afstand. Tot nu toe zijn er maar een paar gevonden. "We konden 2015 TG387 alleen ontdekken toen hij het dichtst bij de zon kwam. Tijdens 99 procent van zijn omloop was hij te vaag om te zien", aldus de Amerikaanse onderzoeker David Tholen.

'Planeet X'

De ontdekkers denken dat er mogelijk een negende, nog niet ontdekte planeet in die uithoek van het zonnestelsel te vinden is. Rotsblokken als 2015 TG387 zijn volgens hen "broodkruimels" die naar die 'Planeet X' kunnen leiden. De zwaartekracht van die planeet kan de baan van de rotsblokken namelijk beïnvloeden. Als ze de omloopbanen van de dwergplaneten kennen, kunnen ze uitrekenen waar die zwaartekracht vandaan komt en waar de mysterieuze planeet zich bevindt.

• emiel wouters

Als dit maar geen ruimte afval is wan dan is het veel groter dan de 8500 fiat panda's.

• Don Tessers

De vraag is of Zecharias Sitchin wel de juiste wetenschapper is geweest. Zijn onderzoeken moeten door andere wetenschappers worden bevestigd. Tot zo ver blijft Zecharias een pseudo wetenschapper zonder echt bewijs geleverd te hebben.

• Maximus Royalstar

Sitchin maakte zijn veronderstelling van "planeetX" door de geschriften van de Sumeriers.Die wisten duizenden jaren geleden al een perfect beeld te maken van ons zonnestelsel,dat alles rond de zon draait en dat er een extra planeet X is.Straffe kerels zonder computers.

• Geert Dhaene

Gaan we daar belasting moeten op betalen?

• Louis Smeekens