Vliegen in vleugels? KLM en TU Delft werken aan V-vormig vliegtuig

Zo moet het vliegtuig van KLM en TU Delft eruit gaan zien.
TU Delft Zo moet het vliegtuig van KLM en TU Delft eruit gaan zien.
KLM en TU Delft gaan samen werken aan het verduurzamen van de luchtvaart met een nieuw vliegtuigconcept. Bij de Flying-V is er geen romp met daaraan twee vleugels, zoals de huidige vorm, maar heeft het vliegtuig de vorm van de letter V. Dat betekent dat passagiers, het vrachtdek én de brandstoftanks in de vleugels zitten. 

Pieter Elbers, president-directeur van de luchtvaartmaatschappij en Prof. dr. Henri Werij, Decaan Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft tekenden vandaag op het jaarcongres van de IATA in Seoul het samenwerkingsconcept. Als alles meezit, is er in oktober een prototype op schaal klaar van het nieuwe toestel. Deze wordt aan het publiek gepresenteerd tijdens de KLM Experience Dagen op de luchthaven van Schiphol.

Het ontwerp verbruikt door de vorm en een lager gewicht maar liefst twintig procent minder brandstof dan de Airbus A350, het modernste vliegtuig dat de wereld momenteel heeft. “Ons uiteindelijke doel: emissieloos vliegen. Deze samenwerking met KLM biedt een geweldige kans om daadwerkelijk verandering teweeg te brengen”, aldus Henri Werij.

Passagiersbeleving

Urenlang opgekropt in een vliegtuig zitten hoort er bij, maar ook daar gaan de onderzoekers naar kijken. De passagiersbeleving en hun comfort wordt onderzocht. Zoals het ontwerp nu is, passen er 314 passagiers in het vliegtuig. “Maar als het vliegtuig echt gebouwd gaat worden, kunnen er nog andere keuzes gemaakt worden”, aldus een woordvoerster van TU Delft. “Dichter bij elkaar of juist verder weg. Dat is aan de vliegtuigbouwer.”

Het vliegtuig in de vorm van een V waar KLM en TU Delft aan werken.
TU Delft/Studio OSO Het vliegtuig in de vorm van een V waar KLM en TU Delft aan werken.



23 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Johan Billiet

    Maar goed dat we toch onze Vlaamse "experten" hebben op dit forum om dit vernieuwend concept af te schieten..In Nederland "gebeurt" tenminste nog iets. Misschien kan Vlaanderen nu denken aan V-vormige vendels...dan kun je daar 2 vlaggetjes op vastmaken..als dat geen innovatie is...passend op hun niveau..??

  • Pieter Verhulst

    Ik heb de flauwe indruk dat onderwijs in Nederland stilaan beetje hoger staat dan in België. Zeker wat technische studies betreft.

  • Danny De Graeve

    Lekker, nu nog electris

  • Kris Verbeek

    Ik droom nog steeds van de dag dat, wanneer ik moet reizen, ik gewoon kan zeggen : "Beam me up Scotty". Haha

  • Kris Verbeek

    Binnen 45 jaar is er geen jetfuel meer. Ik denk dat ze eerder een vernieuwde energiebron moeten zoeken. De vliegtuigvorm zal dan wel volgen.