Vlaamse geoloog levert bewijs voor vloedgolf na meteorieteninslag 66 miljoen jaar geleden

Getty Images/Science Photo Libra
Voor het eerst is fysiek bewijs geleverd dat een verwoestende vloedgolf op de meteorieteninslag op het Mexicaanse schiereiland Yucatan 66 miljoen jaar geleden volgde. Het leven op aarde kwam grotendeels door deze ramp aan het einde. Het bewijs werd na een onderzoek in een gesteentelaag in Noord-Dakota (VS) gevonden. Dat meldt geoloog Johan Vellekoop (KU Leuven/VUB), die als postdoctoraal onderzoeker meewerkt aan de studie.

De inslag van de 10 kilometer brede meteoriet veroorzaakte verschillende zware aardbevingen. Tot hiertoe waren er weinig fysieke bewijzen dat die meteorieteninslag vloedgolven teweeggebracht zou hebben. Uit de studie blijkt dat de gesteentelaag in Noord-Dakota gevormd werd door een vloedgolf die binnen enkele uren na de meteorieteninslag het land in de omgeving overspoelde. De gesteentelaag lag zo’n 3.000 kilometer ten noorden van de krater.

In de gesteentelaag werden honderden fossielen gevonden van vissen en dinosauriërs, tot bomen en haaientanden. "In de kieuwen van de vissen bevonden zich tektieten, fragmenten aards gesteente die door de inslag van de meteoriet gesmolten zijn en in de ruimte werd gekatapulteerd. Tijdens hun val naar de aarde stollen ze weer. Ook in de hars van fossiele bomen vonden we zulke tektieten terug. Deze vondsten bewijzen dat de dier- en plantensoorten gesneuveld zijn als rechtstreeks gevolg van de meteorieteninslag", aldus Vellekoop.

De resultaten van de studie zullen op 1 april in het vakblad PNAS gepubliceerd worden.

• Nick Lersberghe

Leo Peeters -Duym Er zitten een paar problemen in jouw verhaal. Er zijn bewijzen voor die inslag en helemaal geen voor een zondvloed X duizend jaar geleden. Daarnaast is er nergens een uitleg voor waar al dat water vandaan komt. Er is een reden waarom men creationisten niet serieus neemt.

• Leo Peeters -Duym

Inderdaad, fysieke bewijzen in over‘vloed’ dat een verwoestende vloedgolf het leven op aarde grotendeels vernietigde. Creationisten en evolutionisten vinden elkaar! Wat echter niet klopt: de meteorieteninslag als oorzaak, en de 66 miljoen jaar die evolutionisten op die gebeurtenis kleven. Zoek op: Was de zondvloed wereldwijd?–Waarom Schepping

• Stan Boudewijns

Een duidelijk bewijs. Tot het tegendeel bewezen wordt zoals al vaker gebeurd is.

• Jan Verstrepen

Het kan dus nog gebeuren vrees ik. Schitterend werk.