Verborgen ondergrondse kamer in gouden paleis van keizer Nero ontdekt

AFP
Archeologen hebben tijdens recente opgravingen per toeval een verborgen kamer in het oude ‘gouden' paleis van de Romeinse keizer Nero ontdekt. Die kamer zou in 68 na Christus, tijdens zijn laatste jaar op de troon, geconstrueerd zijn.

De ondergrondse kamer met een gewelf dat zo’n 4,5 meter hoog is, werd eigenlijk per toeval in de ruïnes van keizer Nero’s oude uitgestrekte paleis ontdekt. De Italiaanse archeologen van Parco archeologico del Colosseo waren in werkelijkheid aan het graven naar een andere kamer die vlakbij het oude gewelf ligt. Maar al snel bleek dat het indrukwekkende paleis bijna twintig eeuwen lang een geheim had bewaard: een verborgen ondergrondse kamer.

Rijkelijk versierd, met muren waarop echte en mythische wezens afgebeeld waren: zo zag keizer Nero’s ‘kamer van de Sfinx’ van weleer eruit. Behalve een sfinx, worden er ook dansende centauren en een faunus afgebeeld. En de rode, gele en groene pigmenten die vroeger wellicht feller schitterden, zijn nog steeds behoorlijk herkenbaar.

(Lees verder onder het Twitterbericht)

Bloeddorstig en verdorven

De Romeinse keizer Nero is er eentje die zelfs 2.000 jaar na zijn dood nog steeds berucht is. Verdorven, bloeddorstig en een tiran: zo wordt hij vaak omschreven in de geschiedenisboeken. Maar hij liet wel een prachtig paleis bouwen: de Domus Aurea (latijn voor het gouden huis). Het paleis was ongeveer tachtig hectare groot, telde meer dan 300 kamers, had prachtige zuilengalerijen en een standbeeld van Nero dat zo’n 35 meter hoog was. En - vanzelfsprekend - was het prachtige paleis binnenin volledig bedekt met bladgoud.

In 64 na Christus, vier jaar voordat de Romeinse keizer zelfmoord pleegde, woedde er zes dagen lang een hevige brand die een deel van Rome in as legde. Daarop gaf Nero het bevel om een nieuw, indrukwekkend paleis te bouwen. Uiteindelijk zou het paleis zich uitstrekken over maar liefst vier van de zeven heuvels van Rome.

De kamer van de Sfinx werd versierd met afbeeldingen van een sfinx, maar ook centauren en een faunus schitteren op de muren.
EPA De kamer van de Sfinx werd versierd met afbeeldingen van een sfinx, maar ook centauren en een faunus schitteren op de muren.
De foto’s die de archeologen van Parco archeologico del Colosseo maakten, tonen de mooie details van de kamer.
AFP De foto’s die de archeologen van Parco archeologico del Colosseo maakten, tonen de mooie details van de kamer.



9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Toon Van Kerckhove

    @Jan u kunt best gelijk hebben: de verhalen werden a posteroiri geschreven. @Christine: "Onaanvaardbaar" is een woord dat nu te pas en te onpas gebruikt word. Rome was niet onze wieg, maar we hebben er wel heel veel van geleerd: van Nero en de rest. Maar zeker: we zouden zo geen groot bakkes moeten opzetten zoals sommigen nu doen. En dat groot bakkes opzetten is dat dan beter? Denk maar eens na.

  • Christof Catteuw

    Volgens bronnen gaf Nero zelf opdracht om een aantal wijken van Rome in de as te leggen zodat hij daarna, mits hier en daar wat schadevergoeding te betalen, voldoende ruimte had om zijn nieuwe paleis te bouwen. De andere keizers waren geen haar beter trouwens. Hun eigen familieleden om zeep helpen hoorde er gewoon bij.

  • Johan Apatride

    Prachtig! En fantastisch dat de kleuren na 2000 nog zo fel zijn. De huidige kwaliteitsverf gaat nog nauwelijks 20 jaar mee zonder te verkleuren

  • Christine Laevers

    Ja, Jan Herrentals, ik heb zo'n documentaire gezien die zijn wrede reputate nunaceert met goede feiten en vragen. Ik denk dat die oude Romeinse tijd voor ons gewoon onaanvaardbaar zou zijn. Niet alleen een Nero maar ook al de rest.

  • Jan Herrentals

    Of hij wel zo gek en bloeddorstig was, is niet bewezen en tegenwoordig zijn er specialisten die zelf het tegendeel beweren.