Ga naar de mobiele website
^ Top

Superzwaar zwart gat van 13 miljard jaar oud ontdekt

Een illustratiebeeld van het gigantische zwarte gat
AP Een illustratiebeeld van het gigantische zwarte gat
Wetenschappers hebben een zwart gat uit de beginjaren van het heelal ontdekt. De signalen hebben er meer dan 13 miljard jaar over gedaan om ons te bereiken. Het is het oudste zwarte gat dat ooit is ontdekt. Toen de signalen aan hun reis begonnen, was het heelal pas 690 miljoen jaar oud.

Het gaat om een zogeheten superzwaar zwart gat, dat 800 miljoen keer zo zwaar is als onze zon. De meeste zwarte gaten in onze uithoek van het heelal zijn hooguit enkele tientallen keren zo zwaar als de zon. De onderzoekers zijn verbluft dat het zwarte gat zo ontzettend zwaar kon worden, terwijl het heelal nog maar zo jong was.

Ze hebben er geen goede verklaring voor. ,,Het is overduidelijk dat in het vroege heelal een proces bestond dat dit monster heeft gemaakt'', zeggen ze.
Het zwarte gat heeft de wetenschappelijke naam J1342+0928 gekregen. De ontdekking staat in het belangrijke wetenschapsblad Nature. Onder de hoofdonderzoekers is de Nederlander Bram Venemans.

Een zwart gat ontstaat wanneer een ster aan het eind van zijn leven ontploft en de resten daarna imploderen. De zwaartekracht in een zwart gat is zo groot dat niets er aan kan ontsnappen, zelfs licht niet. Alles wat in de buurt komt, wordt opgeslokt en verscheurd. Vlak voordat dat gebeurt, zenden die stoffen enorm veel licht uit. Dat heet een quasar. Het licht rond het ontdekte zwarte gat is 40 biljoen keer zo fel als onze zon.

• guido vermeyen

de oerknal is een uitleg van de katholieken...het is niet omdat het heelal uitdijt dat er ooit singulariteit was. Stel dat er alles er al was zoals het nu is.Trouwens wat was er voor de oerknal ? iemand uilteg ? Wij weten het gewoon niet.. dat is het mysterie.

• paul van de velde

Volgens de singularisatie-theorie dat het heelal ontstaan is uit het niets is dit onmogelijk. Mogelijk zijn er altijd zwarte gaten geweest zodat de uitbreiding van materie en energie zich kon vermenigvuldigen. Het ontstaan van iets uit het niets is nog steeds niet wiskundig uit te leggen, wat sommige natuurkundigen ook mogen beweren.

• Fons Billen

onze regeringsleiders hebben nog een veel groter !

• Freddy De Wulf

Ik wist niet dat er zoveel experten waren in Vlaanderen.

• Christina Van Dyck

Wat zijn wij toch kleine onbeduidende miezerige wezentjes in dat enorme heelal...., maar met te veel praat.

Meld een bug