Superzwaar zwart gat van 13 miljard jaar oud ontdekt

Een illustratiebeeld van het gigantische zwarte gat
AP Een illustratiebeeld van het gigantische zwarte gat
Wetenschappers hebben een zwart gat uit de beginjaren van het heelal ontdekt. De signalen hebben er meer dan 13 miljard jaar over gedaan om ons te bereiken. Het is het oudste zwarte gat dat ooit is ontdekt. Toen de signalen aan hun reis begonnen, was het heelal pas 690 miljoen jaar oud.

Het gaat om een zogeheten superzwaar zwart gat, dat 800 miljoen keer zo zwaar is als onze zon. De meeste zwarte gaten in onze uithoek van het heelal zijn hooguit enkele tientallen keren zo zwaar als de zon. De onderzoekers zijn verbluft dat het zwarte gat zo ontzettend zwaar kon worden, terwijl het heelal nog maar zo jong was.

Ze hebben er geen goede verklaring voor. ,,Het is overduidelijk dat in het vroege heelal een proces bestond dat dit monster heeft gemaakt'', zeggen ze.
Het zwarte gat heeft de wetenschappelijke naam J1342+0928 gekregen. De ontdekking staat in het belangrijke wetenschapsblad Nature. Onder de hoofdonderzoekers is de Nederlander Bram Venemans.

Een zwart gat ontstaat wanneer een ster aan het eind van zijn leven ontploft en de resten daarna imploderen. De zwaartekracht in een zwart gat is zo groot dat niets er aan kan ontsnappen, zelfs licht niet. Alles wat in de buurt komt, wordt opgeslokt en verscheurd. Vlak voordat dat gebeurt, zenden die stoffen enorm veel licht uit. Dat heet een quasar. Het licht rond het ontdekte zwarte gat is 40 biljoen keer zo fel als onze zon.

• paul van de velde

Ben er steeds meer en meer van overtuigd dat ons heelal niet uit een vingertop energie is ontstaan maar dat elk sterrenstelsel gevormd is uit een zwart gat.

• gilbert dejonghe

Wat gaan ze de mensen nog wijs maken . Volgens mij zit er iets los in die hun boven kamer . Zien zeker sterren .

• Rony Schouteere

Amai , weeral iets om nieuwe belastingen op te leggen aan de burgers

• Jos Temmerman

Het gat van de begroting van Belgie met de 37.000 euro schuld per Belg.

• Fons Billen