Sterk als staal, licht als een veertje: Vlaamse start-up gaat strijd aan met carbonkaders

Leuvens bedrijf bouwt onbreekbare fietskaders met nieuw ontwikkeld composietmateriaal

KUL-onderzoeker Michael Callens heeft een nieuw fietsframe ontworpen.
Joel Hoylaerts - Photo News KUL-onderzoeker Michael Callens heeft een nieuw fietsframe ontworpen.
De onbreekbare fiets komt eraan. Een Leuvens bedrijf gaat kaders bouwen die zo sterk als staal zijn, maar toch vederlicht. “Fietsen zijn als vliegtuigen: meestal gebeurt er niets, maar als het misloopt, zijn de gevolgen dramatisch”, zegt Michaël Callens van REIN4CED.

Fietskaders en Formule 1-racewagens hebben één ding gemeen: ze worden gemaakt van carbon. Dat is tegelijk een sterkte en een zwakte. "Carbon is een licht en zinvol materiaal, maar heeft een belangrijk nadeel. Het is heel gevoelig voor impact en kleine beschadigingen en kan vrij snel zijn sterkte verliezen”, zegt Callens, CEO bij de start-up REIN4CED. “Fietsers zetten hun leven op het spel en fietskaders belanden aansluitend op de schroothoop”, vult zijn collega Dave Luyckx aan.

Het overkwam de jonge belofte Maxime Roger afgelopen september in de tijdrit van de Tour de Moselle. Zijn stuur brak en de renner ging keihard tegen de grond. In het WK veldrijden dit jaar brak het kader van de fiets van Tom Meeusen. Het gevolg was telkens einde koers voor de renners. Hun carbonfietsen zijn dan wel licht, maar ook heel kwetsbaar. Net zoals profwielrenners malen ook veel liefhebbers hun kilometers af op die lichte carbonfietsen, met alle risico’s van dien.

Hybride

REIN4CED heeft een nu de oplossing in de vorm van een nieuw hybride composietmateriaal. “Het product is ontwikkeld door een onderzoeksgroep aan de KU Leuven waar ik deel van uitmaakte. We hebben de koolstofvezels van carbon vermengd met speciaal ontwikkelde metaalvezels. Het product is even licht als carbon, maar breekt niet. De prijs van het eindproduct zal hetzelfde zijn als de carbonkaders”, zegt Callens.

Zijn bedrijf haalde genoeg geld op om een productielijn op te zetten en hoopt tegen midden 2019 de eerste onbreekbare kaders te kunnen leveren. Ze zullen niet in Azië of de VS gebouwd worden zoals de carbonkaders, maar in Vlaanderen. Streefdoel is de volautomatische productie van enkele tienduizenden kaders per jaar. "Momenteel zijn 15 van de 20 grootste fietsmerken al geïnteresseerd."

Joel Hoylaerts - Photo News

REIN4CED gelooft heilig in het nieuwe materiaal. "Natuurlijk breekt niet elke carbonfiets", zegt Callens. "Maar met fietsen is het zoals met vliegtuigen: er wordt alles aan de veiligheid gedaan, maar als er dan toch eens een neerstort, is het gevolg dramatisch. Als er verschillende renners vallen in een peloton heb je gevaarlijke stukken die kunnen uitsteken en de letsels nog groter kunnen maken."

Auto's en vliegtuigen

"We mikken zeker ook op de amateurfietser. Er wordt ook steeds meer carbon gebruikt  in mountainbikes en bij e-bikes waar het gewicht wel belangrijk is. Met een fiets die 45 km per uur haalt wil je geen ongeval hebben waarbij je frame plots breekt."

"De impactbestendigheid van het nieuwe composietmateriaal is niet alleen belangrijk in de fietsindustrie", besluit Michaël Callens. "Voor ons is de fietsmarkt ons eerste doel.  We zijn ervan overtuigd dat dit product ook in de auto- en luchtvaartindustrie kan gebruikt worden. Auto’s en vliegtuigen moeten ook altijd maar energiezuiniger en dus lichter worden. Maar voor we daar commercieel kunnen werken, zijn we 20 jaar verder."

Joel Hoylaerts - Photo News



36 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • James Vernailen

    Iedereen hier die zo vriendelijk is om mij er op te wijzen dat een fiets geen kreukelzone heeft, ik ben met de fiets langs achter aangereden door een wagen en mijn fiets die plooit heeft de eerste klap opgevangen waardoor ik met mindere kracht weggesmeten werd, als dit niet gebeurt had ik dit wrs niet kunnen schrijven.

  • Eddy Naert

    Hopelijk gaat het voor hen niet de tour op zoals bij de Museeuw fietsen met vlascarbon

  • Daniel Corstjens

    Als ze een laagje kevlar tussen hun carbon steken breekt dat ook niet meer af!

  • Kurt Laes

    Waarom wil Ced regen hebben?

  • Rudy De Wever

    Toch zijn er reeds enkele merken, zeker voor de goede amateurfietser, die alu kaders in hun gamma hebben waarbij het eindgewicht hetzelfde tot zelfs lager ligt dan hun Carbon versies. Natuurlijk fijn en mooi intitiatief, dus alle succes gewenst.