Schedel van 3,8 miljoen jaar oud schudt evolutionaire tijdlijn door elkaar

Nature Uit een analyse van de schedel van MRD blijkt dat hij ongeveer 3,8 miljoen jaar oud is.
Tot voor kort was Lucy wellicht het beroemdste lid van het geslacht Australopithecus, een directe voorouder van de mens. Daar brengt het fossiel van MRD waarschijnlijk verandering in. Tenslotte kunnen we dankzij MRD, een mannelijke Australopithecus anamensis, eindelijk een gezicht plakken op een van onze oudste voorouders. Bovendien schudt MRD de evolutionaire tijdlijn door elkaar.

Lucy behoorde tot de Australopithecus afarensis, een soort die volgens de evolutionaire tijdlijn na de Australopithecus anamensis (rechtop) op aarde rondliep. Dat betekent dat Lucy en MRD elkaar nooit ontmoet zouden hebben.

Maar nu blijkt uit een analyse van de schedel van MRD dat hij ongeveer 3,8 miljoen jaar oud is. Dat betekent dat de anamensis nog leefde toen zijn opvolger afarensis al bestond. Meer zelfs, de twee soorten zouden maar liefst 100.000 jaar samengeleefd hebben. De familie van MRD van 4,2 tot 3,8 miljoen jaar geleden en de familie van Lucy van 3,9 tot 3 miljoen jaar terug. De overlapping van de twee soorten schudt de evolutionaire tijdlijn - alsook het idee van een simpele, lineaire evolutie - grondig door elkaar.

Dat beschrijven de onderzoekers van het Cleveland Museum of Natural History in niet één maar wel twee papers in het vaktijdschrift Nature. In een eerste artikel omschrijven ze hun vondst, terwijl ze in een tweede artikel uit de doeken doen hoe ze de leeftijd van MRD bepaalden.

Vondst van Ethiopische boer

De verantwoordelijke voor de evolutionaire ‘chaos’ is Ali Bereino, een Ethiopische boer die in 2016 per ongeluk een schedel opgroef. Hij was eigenlijk een hol aan het graven om zijn pasgeboren geitjes te beschermen tegen hyena’s toen hij opmerkte dat er enkele tanden in het zand begraven waren. Al snel haalde hij er een volledig kaakbeen uit dat hij naar het team van antropoloog Yohannes Haile-Selassi van het Cleveland Museum of Natural History, bracht. Dat team groef uiteindelijk een vrijwel volledige schedel op.

Lees verder onder de foto:

Nature/ Cleveland Museum of Natural History Uit een analyse van de schedel van MRD blijkt dat hij ongeveer 3,8 miljoen jaar oud is.

MRD

MRD - genoemd naar de vindplaats Miro Dora, zo'n 50 kilometer ten noorden van Hadar waar Lucy gevonden werd - was een man met een hersengrootte van zo’n 370 kubieke centimeter, vergelijkbaar met die van een chimpansee. Hij had uitstekende jukbeenderen, langwerpige hoektanden en ovale oorschelpen. Op die manier kon er een gezicht gereconstrueerd worden van MRD. Zijn leeftijd werd bepaald door de bodemlaag waarin zijn schedel gevonden werd, te analyseren.

Het grote verschil tutssen MRD en Lucy? Lucy had een rond hoofd terwijl de schedel van MRD smaller en langwerpig is. MRD leek volgens paleontologen nog iets meer op een aap dan zijn opvolger. Toch behoorde hij wel degelijk tot de mensachtigen. “De ruggenwervel van MRD komt niet aan de achterkant van de schedel binnen, zoals bij viervoeters, maar aan de onderkant. Dat bewijst dat de soort op twee benen liep, en dus een mensachtige is”, aldus Fred Spoor, paleontoloog aan het Natural History Museum in Londen.

• Yves Steenssens

• james Verlinden

We zijn bezig zelf de epidemieuitbraak te worden waar we zelf al jaaaaren op wachten. Nog eventjes maar, en over 100.000 jaar worden enkelen van ons opgegraven. Humor.

• Gino Denil

Iedere boer weet dat je perfect een variant van een vrucht of groente kan kweken zonder dat de oorspronkelijke soort daarom verdwijnt, Sophia Henstra. Hetzelfde met het kweken van dieren. Bepaalde hondenrassen zijn gekweekt uit een ander zonder dat het oorspronkelijke ras daarom moet verdwijnen. Het is een kwestie van bewuste selectie van eigenschappen. En zo ontstaan in de natuurlijke evolutie soms omstandigheden die bepaalde eigenschappen bevoordelen en soorten doen evolueren.

• Benny de Groot

Mensen, leer eens iets bij over de gefuseerde chromosomen AUB. De onderzoeken en resultaten hiervan kan je gemakkelijk terugvinden en dan zal je vlug anders denken over de zogenaamde 'evolutietheorie' ipv zomaar alles te accepteren wat ze je met de paplepel ingeven. Schandalig eigenlijk.

• Ronny Severeyns