Oudste materiaal op aarde gevonden: sterrenstof in meteoriet van 7 miljard jaar oud

NASA, Janaína N. Ávila Opname van een presolaire korrel uit de Murchison-meteoriet. De stofdeeltjes zijn minuscuul klein.
Een meteoriet, die vijftig jaar geleden is neergestort in zuidoostelijk Australië, bevat het oudste materiaal dat ooit op aarde is gevonden. Het gaat om sterrenstof dat vermoedelijk tussen 5 en 7 miljard jaar oud is. Dat is ouder dan de aarde, de zon en ons zonnestelsel.

De oudste van de veertig minuscule stofdeeltjes die in de Murchison-meteoriet zijn gevonden - genoemd naar het dorp waar de meteoriet in 1969 neerstortte - zijn ongeveer 7 miljard jaar oud, dat is 2,5 miljard jaar vóór de zon, de aarde en de rest van ons zonnestelsel werden gevormd.

De stofdeeltjes zijn minuscuul klein: elk zijn ze maar 2 tot 30 micrometer (1 micrometer is een duizendste millimeter) groot. Ooit maakten de deeltjes uit van een ster, maar toen die stierf, werden de stukjes in de ruimte geslingerd. Die presolaire korrels vormden vervolgens een meteoor.

“Opwindende ontdekking”

“Ik vind deze ontdekking buitengewoon opwindend”, verklaarde wetenschapper Philipp Heck van het Field Museum of Natural History in Chicago. “Ondanks het feit dat ik al twintig jaar werk aan de Murchison-meteoriet, is het nog steeds fascinerend om zo de geschiedenis van onze Melkweg te kunnen bestuderen”, voegde Heck eraan toe.

De bevindingen van zijn onderzoeksteam zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Babyboom in Melkweg

Nog volgens de wetenschappers vertelt de ontdekking ook iets over de vorming van ons sterrenstelsel. Dat er zoveel korrels uit dezelfde periode zijn gevonden, zou erop wijzen dat er ongeveer 7 miljard jaar geleden een ‘geboortegolf’ aan sterren heeft plaatsgevonden in de Melkweg.

Het oudste materiaal dat voorheen op aarde was gevonden, waren eveneens presolaire korrels uit de Murchison-meteoriet; die waren ongeveer 5,5 miljard jaar oud. De oudste bekende mineralen die zich op aarde hebben gevormd, werden gevonden in gesteente in de regio van Jack Hills in het westen van Australië. Het zirkoonkristal bleek zo’n 4,4 miljard jaar oud te zijn.

• Tim De Witte

Eh, misschien gewoon omdat die meteoriet pas in 1969 op aarde terecht kwam, Andy Jaecques?

• Nick Lersberghe

@Andy Jaecques Die deeltjes werden gevonden in een meteoriet. Die kwam pas vrij laat aan op Aarde. Er werden als zirkoon-kristallen gevonden die via Uranium-Lood datering op meer dan 4.4 miljard jaar werden gedateerd. De leeftijd van het universum werd berekend via de snelheid van de uitzetting. Als je hierop terug rekent, komt je uit op een punt waar alles in samen was. Dit is het punt net voor de Big Bang.

• Andy Jaecques

Niemand kan zeggen hoe oud het universum is.laat staan de aarde. Hie kan zoiets hier liggen terwijl de aarde nog niet bestond... als de aarde nog geen 7 miljard is.. teveel theorie en teveel ideeën over alles

• Nick Lersberghe

@Leo Peeters -Duym Wat ze uitzenden op een populair-wetenschappelijk kanaal is moeilijk correct te noemen bij tijden. Wat ze daar zeggen, is verre van de wetenschappelijke consensus. Het blijft televisie en geen pure wetenschap. Daarnaast moet je al veel bewijs ontkrachten om te ontkennen dat het universum minstens 7 miljard jaar oud is en nog eens bewijzen dat het universum zo oud is als jij zou beweren. De wetenschap ontkrachten betekent niet automatisch dat jouw idee correct zou zijn.

• Eric Volcke

ja, en dan ? Moet ik daar nu alweer van wakker liggen ? Wat brengt dat op ? Veel verder dan Pluto geraken we niet want tegen dan is onze aarde terug zoals ze was x miljoenen jaren terug.