Nieuwe ‘spookvoorouder’ ontdekt met artificiële intelligentie

REUTERS De ingang van de Denisova-grot in Siberië, waar bewijzen werden gevonden van uitgestorven mensensoorten.
Voor het eerst is gebruik gemaakt van artificiële intelligentie voor onderzoek naar de menselijke evolutie. Het resultaat: de ontdekking van een tot nu toe onbekende voorouder. Anders gezegd: het tienermeisje ‘Denny’ dat 50.000 jaar geleden als nakomelinge van een neanderthaler en een denisovamens op aarde rondliep, blijkt niet het enige product te zijn van een seksuele ontmoeting tussen verschillende soorten mensachtigen.

In augustus vorig jaar kwamen genetici af met een primeur: ze hadden een rechtstreekse nakomeling ontdekt die voortsproot uit seksuele betrekkingen tussen twee verschillende soorten mensachtigen. Het ging om een meisje van minstens dertien jaar, met een neanderthaler als moeder en een denisovamens als vader. Dat bleek uit de analyse van een bot van zeker 50.000 jaar oud uit de Siberische Denisova-grot. Het bot was het bewijs van de eerste ontdekte ‘hybride’ voorouder van de moderne mens.

Nu is er dus een nieuw geval bovengekomen, dat stamt uit de periode na de zogenaamde grote uittocht uit Afrika 80.000 jaar geleden. Bewijs daarvoor is niet in een bot gevonden, maar dankzij kunstmatige intelligentie. Tijdens die grote uittocht trok een deel van de menselijke populatie - toen al bestaande uit moderne mensen - weg uit het Afrikaanse continent om andere continenten te bevolken. Ze kwamen onder meer in Eurazië terecht, waar ze seksuele contacten hadden met oude en inmiddels uitgestorven mensachtigen van andere soorten. Die occasionele sekspartners waren, zo werd aangenomen, neanderthalers en de pas in 2010 ontdekte denisovamensen.

Derde ex

Maar naast de neanderthalers en de denisovamensen hadden de voorouders van de moderne mens blijkbaar ook seks met nog een derde soort. Zogenaamde deep learning-algoritmes werden losgelaten op de complexe massa van genetische codes van oude en moderne mensen en konden een derde soort van ex-partners isoleren in het DNA van Euraziaten. Volgens het principe van de Bayesiaanse statistiek vonden de wetenschappers bewijs van wat ze een “derde introgressie” noemen, zeg maar van een archaïsche ‘spookpopulatie’ waarmee de moderne mens seksuele betrekkingen moet hebben gehad tijdens de Afrikaanse exodus. Die derde bevolkingsgroep was mogelijk een mix van neanderthalers en denisovamensen.

Dit betekent ook een hypothetische bevestiging van het bestaan van hybride soorten als het tienermeisje dat vorig jaar geïdentificeerd werd, maar het is nog te vroeg om die link definitief te leggen. “Onze theorie valt te rijmen met het hybride exemplaar dat onlangs in Denisova ontdekt werd, hoewel we op dit moment andere mogelijkheden niet kunnen uitsluiten”, verklaart een van de onderzoekers, Mayukh MLondal van de universiteit van Tartu in Estland.

Nieuwe techniek

Verdere wetenschappelijke studie dringt zich op, maar AI-analyse is zeker een nieuwe onderzoekstechniek in dit vakgebied, dat kampt met een enorme schaarste aan fossiel bewijsmateriaal. Dit soort geflirt geeft ons ook deels informatie over wie we vandaag zijn. “We wilden zoeken naar de plaatsen waar er grote verschillen waren in het genoom, om te bepalen welke van de neanderthaler waren en welke van de denisovamens, om zo de hele puzzel te kunnen leggen”, zegt evolutionair bioloog Jaume Bertranpetit van de Spaanse universiteit Pompeu Fabra. “Blijkt dat als je de delen van de neanderthaler en van de denisovamens aftrekt er nog altijd iets in het genoom overblijft dat sterk afwijkend is.”

Het onderzoek is gepubliceerd in Nature Communications.

• Hilde Eykens

Welk nut heeft dit, en gratis zullen die onderzoeken ook niet zijn, ze kunnen beter dit geld spenderen aan de nog levende mensen.

• marijke van Wezer

@jan Verstrepen , u stelt dat als de wereldbevolking een mengeling is van alle bestaande rassen er geen (rassen) haat meer zou zijn?Niet erg logisch want de meeste oorlogen gestuurd door haat gaan niet over de kleur van de mensen maar over religie en over grondgebied ,en de ertsen of petroleum die daar te vinden zijn

• Leo Peeters -Duym

120 jaar geologische exploraties van elk continent en vele oceaanbodems, leverden honderden miljarden fossielen op waarmee onze musea gevuld zijn. In plaats van vele overgangsvormen (missing links) te vinden zijn de gaten tussen de hoofdgroepen van organismen, w.o. de mens, alleen maar groter geworden. Zoek op: Evolutie en het fossielenbestand - The Journey ---- Zoek op: Online Boek "95 Stellingen tegen Evolutie."

• guido vermeyen

Buitenaardsemanipulatie....en creaties.....en Darwin geeft ook geen afdoende antwoorden op evolutie, zelfs omstreden,...maar het is een uitleg zeker ?

• Jos Spriet-Dewaele

moeten we daar eindelijk ons geld aan geven. Mij interesseert het niet of ik van een aap of 6 verschillende mensachtigen voort kom. Ik ben wie ik ben met mijn gaven en fouten en daar kunnen mijn oudste voorouders niets aan veranderen.