Mogelijk een eerste maan buiten ons zonnestelsel gevonden

REUTERS Een tekening toont de exoplaneet Kepler-1625b met daarnaast de pas ontdekte exomaan.
Astronomen hebben mogelijk een eerste maan buiten ons zonnestelsel - een exomaan - gevonden. Dat bericht de Amerikaanse nieuwszender CNN.

Rond gasgigant Kepler-1625b - een exoplaneet die op 8.000 lichtjaren van ons rond een ster cirkelt - is met de Hubble- en de Keplerruimtetelescoop een object gevonden dat een maan kan zijn. Ze zou de grootte hebben van "onze" planeet Neptunus.

In ons zonnestelsel komen manen veel voor: er zijn er bijna tweehonderd. De zoektocht naar natuurlijke satellieten buiten ons stelsel leverde tot nu toe niets op. Exomanen zijn immers door hun kleinere omvang moeilijker te spotten. "Dit zou de eerste keer zijn dat een maan wordt gedetecteerd buiten ons zonnestelsel", zegt David Kipping, een van de ontdekkers van de mogelijke exomaan.

Afwijkingen

Kipping ontdekte samen met collega Alex Teachey enkele eigenaardigheden in de data van de Keplertelescoop. "We zagen kleine afwijkingen in de lichtcurve", legt Kipping uit. Daarom hebben de wetenschappers de Hubble ingezet om het gedetailleerder te onderzoeken.

Toen de planeet Kepler-1625b voor zijn ster (de zonachtige ster Kepler-1625, nvdr.) passeerde, detecteerde de Hubble dat de lichtsterkte van de ster niet enkel verminderde door de passage van de gasgigant, maar dat enkele uren later ook een tweede bron voor lichtvermindering zorgde. "Het was alsof een maan de planeet achtervolgde zoals een hond die zijn baasje volgt", zegt Kipping. "Helaas eindigde de observatie door Hubble nog voor de volledige doorgang van de maan kon gemeten worden."

Voorzichtig

De wetenschappers achter de vondst blijven echter voorzichtig en willen nog meer observaties uitvoeren. Zo is de grootte van de kandidaat-exomaan zeer ongewoon en met geen enkele maan uit ons stelsel te vergelijken. Van de aarde bekeken, zou ze twee keer groter zijn dan onze eigen Maan.

"De aanwezigheid van een maan is de simpelste en meest vanzelfsprekende verklaring voor die tweede duik in de lichtsterkte van de ster", zeggen de onderzoekers. Kipping en Teachey hebben bij NASA een aanvraag ingediend om de Hubble opnieuw in te zetten voor extra observaties, in de hoop dan met zekerheid te kunnen zeggen dat het om een exomaan gaat.

Toekomst

"Als verdere observaties met de Hubbletelescoop aantonen dat het een exomaan is, dan kan dat belangrijke hints geven over de ontwikkeling van planetaire systemen. Mogelijk moeten experts hun theorieën over de ontwikkeling van manen rond planeten herbekijken", zegt Kipping.

"Dit is niet zoals de exomaan in "Avatar" of Endor van "Star Wars", benadrukt Teachey. "Maar deze ontdekking kan in de toekomst wel deuren openen naar de vondst van gelijkaardige werelden."

• raymond van der craen

Dit lijkt me logisch. Waarom zouden enkel in ons zonnestelsel planeten manen bezitten. Anderzijds toch erg knap dat dit elders in het universum is ontdekt.

• Jean-Pierre Vispoel Rousseau

James Cameron’s Pandora is gevonden, net voor zijn 2de Avatarfilm. Kijkcijfers verzekerd dus?....

• Freddy De Vos

Of misschien is het gewoon de DeathStar!

• Pierre Godrie

Wat heb je eraan om dit te weten. 8000 lichtjaar ver zal de mens nooit kunnen overbruggen.

• johanneke li

Veel moeite om iets te ontdekken dat je sowieso kunt verwachten, dat andere planeten/zonnestelsels ook veelvuldig manen zullen hebben staat buiten kijf, maar gezien je er toch geen verdere details van kunt ontdekken door de afstand en grootte is dit nutteloos.,ze kunnen beter andere hemellichamen bestuderen waar wel meer info van kan gevonden worden.