Kolossale lift naar de ruimte kan er sneller komen dan verwacht: ISS doet voor het eerst experiment

Obayashi
We kunnen voorlopig enkel de ruimte in met speciale, erg dure raketten. Maar het is lang niet zo denkbeeldig dat we binnen afzienbare tijd gewoon de lift kunnen nemen naar een hoogte tot zo'n 35.000 km, waar de satellieten in een geosynchrone baan rondzweven. Japan mikt op 2050, China op 2045 om zo'n kolossale lift te bouwen. Het internationale ruimtestation ISS gaat binnenkort voor het eerst een experiment uitvoeren om de haalbaarheid van het gigantische project te testen.

Volgens NASA klopt het basisconcept van de ruimtelift alvast, en de ruimtevaartorganisatie staat daarin niet alleen. The Obayashi Corp. uit Tokio heeft al gezegd er tegen 2050 een te zullen bouwen, en China pitste daar nog vijf jaar af.

"De ruimtelift is de heilige graal van het ruimteonderzoek", zegt de bekende futurist Michio Kaku, professor aan het City College of New York. "Beeld je in dat je gewoon op de knop moet duwen en dat de lift je naar de hemel brengt. Het zou de ruimtevaart openstellen voor de gemiddelde mens." De ruimtelift zou het op een na grootste ingenieursproject ooit zijn, met een kostenplaatje van zo'n 10 miljard dollar (8,6 miljard euro). Maar de kostprijs per pond (453,59 gram) om een object in een baan om de aarde te sturen zou dalen van 3.000 euro vandaag naar nog geen 22 euro. Dat berekende Peter Swan, president van het International Space Elevator Consortium (ISEC) in Santa Ana, California.

Het idee van een ruimtelift is niet nieuw. Al in 1895 droomde de Russische wetenschapper Konstantin Tsiolkovsky ervan. Vandaag zijn specialisten het erover eens dat de ruimtelift zou bestaan uit gemotoriseerde capsules die op en neer worden bewogen langs een ketting die van de aardbodem naar de ruimte loopt. Meer bepaald van een ruimtehaven op de evenaar tot een ruimtestation in een geosynchrone baan. De centrifugale krachten veroorzaakt door de rotatie van de aarde zouden de ketting strak houden. De lift wordt aangedreven door voertuigen met magnetische lineaire motoren.

Wereldprimeur

Het ISS-experiment STARS-Me van Japanse natuurkundigen zal op kleine schaal de omstandigheden simuleren waarmee de componenten van zo'n systeem zouden te maken krijgen. Met camera's zullen de wetenschappers de beweging van een paar kleine 'cubesats' over een ketting van tien meter in een gewichtloze omgeving onderzoeken. Het experiment dat de beweging van een lift in de ruimte test, is een wereldprimeur.

De proef zal gebruik maken van stalen ketting die veel te zwaar is om zich uit te strekken over tienduizenden kilometers. Meer en meer wetenschappers, onder wie Kaku, zijn ervan overtuigd dat grafeen, een ultrasterk materiaal op basis van koolstof, het meest geschikt is voor de job. Grafeen is 200 keer sterker dan staal. Voorlopig bestaat het nog maar in kleine afmetingen. Maar naar verwachting is het een kwestie van niet zo heel veel tijd om er zo'n enorme liftketting mee te bouwen.




15 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Sonia Lockkamper

    klopt langs geen kanten hoe kan die kracht in het luchtledige dat gewicht houden als het al mogelijk is om die te maken daar boven is geen weerstand dus 0 x 0 = juist ja onzin

  • Don Tessers

    35.000 ton trekt naar aarde, tegenovergestelde krachten van buitenwaartse beweging + ruimte station, daarbij de opgegeven data van 200 x sterkere grafeen dan welk ander materiaal ook. Geen enkele keten van schakels of welk andere methode dan ook, ondanks gebruik met grafeen, kan deze krachten houden. Project al bij voorbaat mislukt.

  • pol van de velde

    Als de cijfers van HLN kloppen en als de kabel 1kg per meter zou wegen heb je een gewicht van 35.000 ton aan kabel alleen dat naar de aarde trekt. Het eindstation dat met 11.000 km/h rond de aarde draait met dezelfde rotatie dan de aarde zal dan wel nog een buitenwaartse (van de aarde af) kracht moeten hebben om de kabel strak te houden. Zie het nog niet direct gebeuren zo'n project.

  • Don Tessers

    Tussen de 15.000 en 20.000 km hoogte zullen de trekkrachten toch gigantisch zijn op de schakels of welk ander systeem dan ook bij toepassing. Ergens komt er een breekpunt. Is dat al bekent tijdens de berekeningen hoog of eerder lager bij de aarde?

  • Johan Apatride

    Aan dezen die er niks van kennen: een satelliet die exact met de aarde meedraait heeft een snelheid van 11000km/u. Het grooste obstakel voor zo'n lift zijn de eerste 30km want er is daar veel wind, boven 100km is het luchtledig dus geen weerstand.