Het zou 200.000 jaar duren om met lichtsnelheid de Melkweg over te steken

Een artistieke impressie van ons melkwegstelsel.
EPA Een artistieke impressie van ons melkwegstelsel.
De planeet Aarde maakt deel uit van de Melkweg. De diameter van die galactische schijf blijkt nu nog groter dan eerder gedacht. Volgens een nieuwe studie zouden we er maar liefst 200.000 jaren over doen om met de snelheid van het licht ons hele melkwegstelsel over te vliegen.

De wetenschappers onderzochten de verhouding van metalen, de zware elementen, in sterren. Ze ontdekten dat er nog voorbij de veronderstelde grenzen van de galactische schijf sterren te zien waren met samenstellingen die lijken op die van sterren binnen de schijf. "We hebben aangetoond dat er nog verder dan de tot nu aangenomen stralingslimieten van de galactische schijf een aanzienlijk deel van sterren bestaat met een hogere metaalverhouding, een kenmerk van sterren binnen de schijf", zegt co-auteur Carlos Allende van het Instituto de Astrofisica de Canarias.

Tot nog toe werd de diameter van onze melkwegschijf geschat op iets tussen de 100.000 en 160.000 lichtjaren. Een lichtjaar is de afstand die het licht in een jaar aflegt of ongeveer 10 biljoen kilometer. Volgens het nieuwe onderzoek - gepubliceerd in Astronomy & Astrophysics - blijkt de schijf nu een diameter van 200.000 lichtjaren te hebben.

De astronomen beweren dat de pas ontdekte sterren zo'n drie keer verder van het melkwegmidden staan dan de zon. Mogelijk kunnen er zelfs sterren binnen de galactische schijf gevonden worden die zich zelfs vier keer verder bevinden.

Het gebeurt wel meer dat wetenschappers bepaalde meetresultaten bijstellen dankzij moderne technieken. Zo bleek onlangs dat de Andromedanevel toch niet groter zou zijn dan ons eigen melkwegstelsel, maar ongeveer even groot is. Dat heeft belangrijke gevolgen voor de berekening van de crash tussen de twee stelsels, die er onvermijdelijk over zo'n 4 miljard jaar zou aankomen.

• Leo Duym

@Gino Denil, uit niet één van je reacties kan ik opmaken dat je ook maar één argument tegen de evolutietheorie gelezen hebt, hoe wil je er dan over discussiëren? En je spreekt over ‘bewust gemanipuleerde evolutie’. Nu heb ik al tientallen boeken en honderden artikels gelezen over evolutietheorie, maar waar je dat haalt is me een raadsel.

• Gino Denil

Het vlees dat op je bord ligt. Het graan waarmee je brood gebakken wordt. De groenten die je koopt en eet. Die zijn nu allemaal het gevolg van selectie en bewust gemanipuleerde evolutie. Elke dag weer eet je letterlijk het bewijs van die evolutie op, Leo Duym.

• Leo Duym

De wetenschap vordert niet als het gaat over het ontstaan van het heelal en het leven, integendeel: almaar meer aannames en theorieën om de gaten in bestaande theorieën op te vullen. Als Darwin geweten had wat wij nu weten over genmutaties, dan had hij zijn evolutietheorie nooit de wereld ingestuurd. Ik wil met mijn betoog tegen de evolutietheorie geen zieltjes winnen, het loslaten van het geloof in de evolutietheorie leidt niet automatisch tot het geloof in God.

• Leo Duym

@emiel wouters, ik ken A3'ers die zeer intelligent zijn en een goede baan hebben, dus niets om je over te schamen. Ik denk echter dat je meer verstand hebt van mechanica dan van wat hier besproken wordt. De site waar ik al vaker naar verwezen heb, kan je op een verstaanbare manier iets bijbrengen over wat evolutionisten en hun tegenstanders zeggen. Zoek op: “95 Stellingen tegen Evolutie.”

• emiel wouters

BTW ik heb maar een diplomaatje A3 Mechanica.